محیط برنامه نویسی xcode

محیط برنامه نویسی xcode

پیش از آنکه کار شروع ایجاد برنامه های کاربردی تحت سیستم عامل iOS را آغاز کنیم لازم است تا ابتدا بستر لازم یا همان محیط توسعه را برای کدنویسی آماده کنیم. ما در ادامه این مقاله آموزشی به شما نشان خواهیم داد تا چگونه به عنوان یک توسعه دهنده iOS یا همان iOS Developer ثبت نام کرده و ابزارهای توسعه مورد نیاز را برای شروع کار نصب کنید. با osx.ir همراه باشید.

1-پیش نیازها و ضروریات لازم :
در واقع تمرکز اصلی این مقاله آموزشی شروع کار با محیط کدنویسی Xcode است. این محیط کدنویسی، یک IDE بزرگ است که توسط شرکت بزرگ اپل تولید شده و بخش عظیمی از توسعه دهندگان OS X و iOS برای ساخت برنامه های خود از این محیط کدنویسی بهره می برند.
نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که محیط کدنویسی Xcode تنها با بستر سیستم عامل OS X شرکت اپل سازگار است. در نتیجه فرض من بر این است که شما یک پلتفرم مک با قابلیت نصب این نرم افزار را در اختیار دارید. در حال حاضر من از بستر Xcode 5 برای کدنویسی استفاده می کنم. این نسخه خاص از Xcode نیاز به حداقل نسخه سیستم عامل مک یعنی OS X 10.8  به بالا را دارد. حتی با این وجود که شما می توانید برای ایجاد برنامه های iOS از نسخه قدیمی Xcode نیز بهره ببرید اما من توصیه می کنم که شما هم از نسخه Xcode 5 استفاده کنید تا مطمئن باشید که در حین طراحی نرم افزار به مشکلات غیرقابل پیش بینی برخورد نمی کنید.

2-اتصال به برنامه توسعه دهنده iOS یا همان iOS Developer :
ثبت نام به عنوان یک iOS Developer رایگان در نظر گرفته شده است. با این حال اگر شما تصمیم بر اجرای برنامه ها روی یک دستگاه فیزیکی داشته باشید یا حتی اگر بخواهید برنامه های خود را تحت App Store ارسال کنید شما مجبورید هزینه ای را برای این منظور پرداخت کنید. برنامه توسعه دهنده iOS دارای 4 نوع ثبت نام است. این 4 نوع در 4 قالب برای  اشخاص حقیقی ، شرکت ها، تجاری و دانشگاهی تقسیم بنده شده است. نوع شخصی و شرکتی برای شما به ازای هر سال تنها 99 دلار آب می خورد در حالی که نسخه تجاری آن در هر سال برای شما 299 دلار هزینه می تراشد. نسخه تجاری برای شرکت ها و سازمان هایی در نظر گرفته شده است که قصد دارند برنامه هایی ایجاد کنند که هر شخصی بتواند از آنها استفاده کند البته نا گفته نماند که این برنامه ها تحت App Store قرار نمی گیرند. شما می توانید از محیط کدنویسی بدون درگیری با iOS Developer Program استفاده کنید اما این را هم در نظر داشته باشید که در این صورت شما قادر نخواهید بود تا برنامه های تولیدی خود را تحت دستگاه فیزیکی اجرا کنید همچنین قادر به ارسال برنامه ها تحت بستر App Store نخواهید بود.
به هر حال اگر شما تاکنون به عنوان یک توسعه دهنده iOS ثبت نام نکرده اید لازم است تا برای برخورداری از امکانات محیط کدنویسی هر چه زودتر ثبت نام کنید. برای شروع فرایند ثبت نام به لینک iOS Dev Center. رجوع کنید. به طور کلی ایجاد یک حساب کاربری تنها چند دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت.

با این وجود اگر شما نیاز به امکانات اضافه داشتید که نیاز به پرداخت داشته باشند زمان بیشتری از شما گرفته می شود. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به بخش iOS Dev Center مراجعه کنید به ازای هر برنامه ارسالی شما به وبسایت میزبانی اپل چند روز زمان لازم است تا تایید شوند چرا که اپل به صورت دستی هر یک از برنامه های ارسالی شما را تصویب و تایید می کند.
3-نصب بستر کدنویسی Xcode :
نام Xcode ممکن است ابتدا کمی مبهم به نظر برسد. در واقع نام Xcode اغلب به منظور اطلاق به کل مجموعه ابزار تحت توسعه OS X و iOS و همچنین مجموعه ابزار های دیگر شامل Xcode IDE و شبیه ساز iOS برای اجرای برنامه ها و بسته های توسعه نرم افزاری واقعی OS X و iOS مورد استفاده قرار می گیرد. به هر حال لازم است بدانید که برنامه Xcode صرفاً یک IDE محسوب می شود و زمانی که من از این اصطلاح استفاده می کنم صرفا دارم به یک محیط کدنویسی اشاره می کنم نه چیز دیگری.
شما می توانید محیط کدنویسی Xcode را به دو طریق دانلود کنید. اولین روش استفاده از رابط iOS Dev Center بوده و دومین روش آن نیز استفاده از بستر Mac App Store است. ویژگی ممتاز روش دوم این است که ارتقاء یا همان به روز کردن Xcode در صورت وجود آپدیتی جدید بسیار آسانتر خواهد بود. از آن طرف به لطف آپدیت های دلتا این سرعت بیشتر هم می شود. در واقع مزیت دانلود Xcode از طریق رابط iOS Dev Center این است که شما می توانید developer previews را نیز دانلود کنید. به هر حال اگر شما روش های اصولی را دوست ندارید می توانید با developer previews کنار بیایید. اما چون شما یک توسعه دهنده جدید تحت iOS هستید من شدیداً توصیه می کنم رابط کدنویسی Xcode را از طریق Mac App Store دانلود کرده و نصب کنید تا از پایدارترین نسخه موجود بهره مند شوید. برای این منظور کافی است تا وارد Mac App Store شده و به دنبال کلمه Xcode در رابط آن گشته و فرایند نصب را آغاز کنید. حجم این محیط کدنویسی به چند گیگابایت می رسد بنابراین در حین دانلود می توانید به کارهای دیگر خود بپردازید.
4-شما تازه با روند کار آشنا شدید در صورتی که ما پیش از اینها محیط را برپا کرده و آماده برای ایجاد برنامه های iOS بوده ایم. آن دسته از افرادی که با فرایند برقراری و راه اندازی Android SDk آشنا هستند باید در این مورد هم به خوبی از پس کار برآیند. در صورتی که اکنون Xcode را تحت پلتفرم مک خود نصب کرده اید بیایید برای اولین بار، آن را اجرا کنیم. اگر همه کارها خوب پیش رفته باشد شما باید در ابتدا با پنجره ای تحت عنوان Welcome to Xcode روبرو شوید. این پنجره به مانند خیلی از برنامه های دیگر شامل چند لینک مفید و همچنین گزینه هایی از جمله گزینه مربوط به ایجاد یک پروژه جدید است. به منظور ایجاد اولین برنامه خود تحت بستر سیستم عامل iOS گزینه Create a new Xcode project را از بین لیست گزینه های موجود انتخاب کنید. حال این پروژه Xcode چیست؟ یک پروژه Xcode در واقع یک پوشه یا پکیج است که شامل تمامی اجزاء و فایل های لازم برای مدیریت و ساخت برنامه شما محسوب می شود.

 

   نرم افزار Xcode با ارائه یک سری از الگوهای پروژه  به صورت پیش فرض به شما کمک می کند بسته به نوع پروژه ای که قصد ساختن آن را دارید کار خود را سریعتر پیش ببرید. الگوی Single View Application برای شروع اولین برنامه، گزینه خوبی محسوب می شود. کافی است تا آن را از لیست الگوهای موجود انتخاب کرده و روی گزینه Next کلیک کنید.

پنجره بعدی به شما این امکان را می دهد تا پروژه Xcode خود را پیکربندی کنید. همانطور که در تصویر مشخص است فیلدها را با مقادیر مشخص شده پر کنید و در نهایت روی گزینه Next کلیک کنید. در مقاله ای که قرار است به زودی منتشر کنیم نکاتی را در مورد نحوه پر کردن دقیق آنها خدمت شما عرض خواهیم کرد اما فعلاً تمرکز این مقاله، برپایی و برقراری اولین برنامه شما و اجرای آن تحت شبیه ساز iOS است پس اکنون از پرداختن به جزییات مقادیر خودداری می کنیم. با ما همراه باشید.

در مرحله پایانی نرم افزار Xcode از شما درخواست می کند تا مکان مورد نظر برای ذخیره پروژه خود را مشخص کنید. به طور کلی اینکه چه مکانی برای پروژه خود انتخاب کنید مهم نیست. در واقع تا مادامی که به این مکان دسترسی داشته باشید اینکه مکان کجا تعیین شود چندان مهم نیست. در ادامه کار با گزینه ای روبرو خواهید شد که به شما امکان ذخیره تحت local git برای پروژه تان را اعطاء می کند. من شدیداً توصیه می کنم که شما برای هر نوع پروژه ای از Source Control استفاده کنید. قابلیت Git را می توان به عنوان یک امتیاز ویژه در نظر گرفت. در واقع این قابلیت محبوب ترین سیستم مدیریت Source Control در بین تمامی توسعه دهندگان OS X و iOS محسوب می شود.



در صورتی که با سیستم source control management آشنایی ندارید توصیه می کنم نحوه کار با این سیستم را فرا بگیرید چرا که در ادامه کار به آن احتیاج خواهید داشت. برای آشنای در مورد نحوه استفاده از Git می توانید از لینک Git's website و یا از مقاله ای که در ویکی پدیا در لینک Wikipedia article منتشر شده بهره ببرید. در ادامه این مقاله تمایلی به درگیری شما با نحوه کار با source control management ندارم. به عنوان سخن پایانی در این مورد فقط به این بسنده می کنم که یادگیری و نحوه کار با source control یکی از موارد مهم و حیاتی برای توسعه نرم افزار تحت پلتفرم های اپل خواهد بود.
5-ساخت و اجرا :
تا اینجای کار شما اولین پروژه Xcode خود را با موفقیت ایجاد کرده اید. باور بکنید یا نه، اما واقعیت امر این است که اجرای برنامه های ساخته شده در شبیه سازی iOS تنها با یک کلیک امکان پذیر است. همانطور که در تصویر زیر می بینید یک دکمه بزرگ Play در سمت چپ نوار ابزار برای اجرای برنامه در نظر گرفته شده است.

قبل از اجرای برنامه، مطمئن شوید که الگوی فعال تحت رابط این نرم افزار روی iPhone Retina در اندازه 3.5 اینچی تنظیم شده است. در ادامه کار ما جزییات بیشتری را راجع به الگوهای موجود خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

خب حال اگر شما برای ساخت و اجرای(Build & Run) اولین برنامه iOS خود آماده هستید روی دکمه Play که در سمت راست و بالای صفحه واقع شده کلیک کنید تا پروژه شما ساخته شده( کامپایل شود) و در نهایت برنامه شما در  محیط شبیه ساز iOS اجرا شود. راه جایگزین برای این منظور استفاده از کلید میانبر Command + R و یا انتخاب گزینه Run از منوی Product تحت رابط کاربری Xcode است. اگر همه چیز خوب پیش رفته باشد شما باید برنامه در حال اجرای خود را در شبیه ساز محیط کدنویسی Xcode ببینید. البته برنامه شما در حال حاضر کار خاصی را انجام نمی دهد. هیچ جای نگرانی ای وجود ندارد در ادامه نیز به این موضوع خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.
6-شبیه ساز iOS :
شبیه ساز iOS یکی از با ارزش ترین رابط ها در مجموعه ابزارهای محیط کدنویسی Xocde محسوب می شود. ساخت و اجرای یک برنامه iOS در شبیه ساز، سریعتر از توسعه و اجرای برنامه تحت یک دستگاه فیزیکی است. البته دستگاه واقعی یک سری مزیت هایی نیز نسبت به شبیه ساز دارد. به عنوان مثال شبیه ساز iOS از امکانات شتاب سنج و دوربین بی بهره است. و دیگر اینکه قابلیت های GPS شبیه ساز به لیستی از مسیرها و مکان های از پیش تعیین شده محدود شده و همچنین رابط کاربری، به اشارات حداکثر یک یا دو انگشتی محدود شده است. ضمناً دقت داشته باشید که شبیه ساز iOS توان و انرژی خود را از دستگاه مکی که روی آن در حال اجراست می گیرد. این امر سبب می شود ما نتوانیم درک درستی از کارایی واقعی برنامه خود داشته باشیم. نکته آخر اینکه شما همیشه باید پیش از ارسال برنامه خود تحت App Store و یا ارسال آن به تسترها به منظور تست و اشکال زدایی، روی یک دستگاه فیزیکی آن را تست کنید. حتی اگر شما تنها یک دستگاه فیزیکی در اختیار دارید بسیار حیاتی است تا دستگاه خود را به جای صرف تست روی شبیه ساز iOS روی همان یک دستگاه فیزیکی تست کرده باشید.
به هر حال با وجود تمامی مشکلات همراه با شبیه ساز iOS، باز هم به عنوان یک ابزار قابل انعطاف و شایسته همیشه مطرح بوده است. کافی است شبیه ساز را انتخاب کرده و یک نگاهی به منوها و تنظیمات مختلفی که فراهم می کند بیندازید. این شبیه ساز کاملاً برای تست رابطهای کاربری در حالت های مختلف، شبیه سازی حرکات ضربتی ساده(لمسی) و اخطارهای مربوط به حافظه و گرفتن تصاویر از App Store کاملا بهینه و مطمئن در نظر گرفته شده است. به هر حال در ادامه کار به مفید بودن این ابزار به طور واقعی پی خواهید برد.
7-دستگاه های فیزیکی :
همانطور که پیشتر گفته شد اجرای یک برنامه روی یک دستگاه فیزیکی تنها در صورتی امکان پذیر است که شما تحت برنامه توسعه دهنده iOS به صورت غیررایگان ثبت نام کرده باشید. به اضافه اینکه اجرای یک برنامه روی یک دستگاه فیزیکی نیاز به چند گام اضافه دیگر هم دارد. این گام ها شامل پیکربندی پروژه و ایجاد آمادگی هایی در دستگاهی که قصد دارید با آن تست ها را انجام دهید می شود. از آن جهت که این موضوع به نسبت پیچیده است مخصوصاً اگر شما تازه کار باشید به زودی قصد داریم مقاله ای جداگانه در رابطه با این موضوع منتشر کنیم .پس تا آن موقع همراه باشید.
8-ابزارهای توسعه غیربومی :
در پایان این مقاله دوست دارم لیستی از ابزارهای غیربومی مفید و کاربردی را که سبب آسان تر و لذت بخشتر شدن کار شما در حین کار می شود را معرفی کنم. با ما همراه باشید.
البته دقت داشته باشید که این ابزارها به هیچ وجه اجباری نیستند. اما استفاده از این ابزارها سبب می شود شما زودتر به مقصود نهایی خود در برنامه های تولیدیتان برسید.
Tower : Tower جزء یکی از بهترین برنامه های مک محسوب می شود که برای کار با Git طراحی شده است. در واقع Git یک ابزار خط فرمان است. برخی افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از یک ابزار خطی از یک رابط گرافیکی بهره ببرند. به هر حال اگر شما تمایلی به استفاده از یک ابزار خط فرمان نداشته باشید می توانید از Tower برای این منظور بهره ببرید.
Dash : از این نرم افزار به منظور مدیریت تکه کدهای مفید و مرور مستندات آنها استفاده می شود. در واقع Dash یک ابزار جایگزین برای مرورگر داخلی مستندات تحت رابط Xcode است. این نرم افزار مجموعه بسیاری از زبان ها و چارچوب های کاری را پشتیبانی می کند. به این معنا که شما می توانید از آن تقریباً برای هر نوع توسعه ای استفاده کنید.
TextExpander : این نرم افزار هم یکی از ابزارهای محبوب سودمند برای مدیریت تکه های متن نسبت داده شده به کلیدهای میانبر سفارشی محسوب می شود. بسیاری از توسعه دهندگان از این ابزار در حین توسعه نرم افزار استفاده می کنند اما شما با توجه به تازه کار بودنتان می توانید هر جا که خواستید از آن استفاده کنید. این ابزار همچنین از Placeholder ها برای سفارشی سازی بیشتر نیز پشتیبانی می کند.
TestFlight : از این سرویس فوق العاده به منظور ارسال test build ها به یک تیم از تسترهای بتا استفاده می شود. از جمله قابلیت های این سرویس می توان به جمع آوری گزارش های کرش(Crash Reports)، فیدبک کاربران و .. اشاره نمود. البته نرم افزارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که بنا به تجربه خود می توانید از آنها نیز بهره ببرید. نرم افزار HockeyApp یکی از آن هاست.
نتیجه گیری :
فکر کنم تا العان به این نتیجه رسیده باشید که برقراری محیط توسعه برای توسعه و تولید برنامه تحت سیستم عامل iOS امری آسان است. بعد از اینکه کارهای نصب و پیکربندی بستر Xcode انجام شد در مقالات آتی به بررسی امکانات بسته توسعه نرم افزاری iOS یا همان iOS SDK خواهیم پرداخت. در پایان امیدوارم این مقاله آموزشی مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.

نویسنده:هادی نجار

مقاله دیگر:

 آموزش ساخت اپل آیدی رایگان

منبع:tutsplus.com
 
تعداد بازدید : 835

نظرات
ناشناس
خیلی ممنون بسیار عالی بود.امیدوارم آموزش های اپل ادامه دار باشند
ارسال نظر

سوال امنیتی : مجموع دو عدد 4 و 2 =