social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

ایرتگ اپل چیست؟

ایرتگ اپل چیست؟

در این مقاله به بررسی Apple AirTag , محصول جدید اپل می پردازیم که این روزها صحبت های زیادی در مورد این محصول می شود. ایرتگ به زبان ساده یک ردیاب کوچک و سبک محسوب می‌شود که با استفاده از تکنولوژی باند فوق وسیع می‌تواند موقعیت مکانی خود را به اپلیکیشن Find My اطلاع دهد.  ایرتگ به اپلیکیشن Find My موجود در سری آیفون ۱۱ و آیفون ۱۲ وصل می‌شود و آخرین موقعیت خود را در نقشه نشان می‌دهد. اگر هم در محدوده‌ی بلوتوث گوشی قرار داشته باشد، با ایجاد صدا موقعیت خود را مشخص می‌کند. اما اگر ایرتگ در نزدیکی شما نباشد، با ترکیب چیپ U1 و فناوری باند فوق وسیع و البته شبکه‌ی اپلیکیشن Find My قادر به ردیابی آن خواهید بود.

ایرتگ اپل با چه گوشی‌هایی سازگاری دارد؟

آیفون‌ها و آی‌پدهایی که با ایرتگ اپل سازگاری دارند باید از برنامه Find My app استفاده کنند تا موقعیت مکانی تقریبی جسم گم شده را تعیین کنند علاوه بر این گوشی‌های اپل باید به سیستم عامل IOS 14.5 یا بالاتر مجهز باشند تا بتوانند با محصول جدید شرکت اپل سازگار شوند. آیفون 6S که شامل نسل اول و دوم آیفون SE می‌شود و بیشترها آی‌پدها قابلیت سازگاری با ایرتگ اپل را دارند. البته به منظور تشخیص دقیق موقعیت مکانی جسم گم شده از طریق دستورالعمل‌های روی صفحه افراد به آیفون ۱۱ یا ۱۲ نیاز دارند.

 آیا ایرتگ اندروییدی نیز وجود دارد؟

آیفون از همان ابتدای ارائه ایده ساخت ردیاب ایرتگ، نگران تولید محصول مشابه توسط رقبا بوده است و این اتفاق رخ داد! بله برند های دیگر نیز در تولید ردیاب های بلوتوثی قدم برداشتند.

اسمارت تگ سامسونگ و ایرتگ چیپو وان از اولین شرکت هایی هستند که محصول مشابه را تولید کرده اند. البته به نظر طولی نمی کشد تا این محصول، به یکی از لوازم جانبی تولیدی تمام برند ها تبدیل شود.

اپل ایرتگ

مشخصات فنی Air Tag اپل

ایرتگ یک ابزار کوچک است که از اسپیکر، شتاب‌سنج، بلوتوث LE و باتری قابل تعویض توسط کاربر بهره می‌برد. به گفته کوپرتینویی‌ها این ردیاب تا یکسال شارژدهی دارد و با استفاده از NFC می‌توان حالت گمشده را فعال کرد. ایرتگ، تقریباً مانند رقیبش به نام Tile، حتی اسپیکر کوچکی برای ایجاد صدا هم دارد. به این ترتیب می‌توانید ایرتگ را به دسته کلید، سوییچ ماشین و یا کوله‌پشتی خود متصل کنید.

از جمله مشخصات ایرتگ اپل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مجهز به اسپیکر
  2. باتری قابل تعویض با دوام شارژ آن بیش از یک سال
  3. گواهی IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار


نحوه عملکرد ایرتگ (AirTag)

AirTag شما یک سیگنال بلوتوث ایمن ارسال می کند که توسط دستگاه های اطراف در شبکه Find My قابل تشخیص است. این دستگاه ها مکان AirTag شما را به iCloud ارسال می کنند ، سپس می توانید به برنامه Find My بروید و آن را روی نقشه مشاهده کنید. برای محافظت از حریم خصوصی شما ، کل فرآیند ناشناس و رمزگذاری شده است. و کارآمد است ، بنابراین دیگر نیازی به نگرانی در مورد دوام باتری یا مصرف داده نیست. باید ایرتگ را به لوازمی که می خواهید الصاق کنید، لوازمی مانند کیف پول ، دسته کلید …

درون ایرتگ یک اسپیکر داخلی به کاررفته است که با رفتن به برگه New Items در برنامه Find My می توانید صدای ایرتگ را پلی کنیدو یا بگویید “Hey Siri، find my wallet”. اگر در نزدیکی پنهان شده است – مانند زیر کاناپه یا در اتاق دیگری – با دنبال کردن صدا می توانید آن را پیدا کنید.

همچنین در صورتیکه ایرتگ در نزدیکی شما باشد ، آیفون شما می تواند با کمک ویژگی Precision Finding مستقیماً شما را به سمت آن هدایت کند. شما روی صفحه نمایش آیفون میزان فاصله تان با ایرتگ و جهت حرکت به سمت آن را خواهید دید، آیفون برای انجام این کار از فناوری Ultra Wideband استفاده می کند.

  • ظاهر ایرتگ :

اپل حلقه چرمی و لوازم جانبی آن تولید کرده است که AirTag می تواند در آن قرار گیرد. این شرکت همچنین در حال کار با سازندگان لوازم جانبی برای ایجاد محفظه برچسب چمدان برای AirTag است. اپل بندهای متعددی نیز برای ایرتگ معرفی کرده است تا بتوانید این گجت را به‌ انواع وسایل متصل کنید. ایرتگ ضدآب است و این یعنی اگر وسایلتان را در داخل استخر انداختید، نباید نگران خراب‌شدن آن و غیرممکن‌شدن ردیابی دستگاه باشید.

اگر این تگ در فاصله دوری قرار داشته باشد چه اتفاقی می افتد ؟

این مورد را می تواند یکی از اصلی ترین امکانات ایرتگ دانست . کاربر می تواند برای شی خود محدوده امن یا Safe location تعریف کند. اگر خانه شما محدوده امن باشد به محض خروج از این محدوده به کاربر اعلان ارسال می شود. اما اگر این وسیله در مکان بیرون خانه فراموش شود طبیعی است ایجاد صدا کاربردی نخواهد بود. برای این منظور حالتی در برنامه Find my وجود دارد کاربر می تواند شی مورد نظر را در حالت Lost Mode یا گمشده قرار دهد .

اگر کاربر دیگری در محدوده این تگ قرار گرفت به وسیله آن می تواند به صاحب اصلی موقیت خود را اطلاع رسانی کند. همین ویژگی نیاز به این محصول را به GPS و قمیت و باتری و… بر طرف کرده است. به عبارت ساده تر ایر تگ ها موقیت خود را بوسیله دیگر کاربران نزدیک به صاحب اصلی ارسال میکنند.

کاربرد و کارایی ایرتگ اپل

کاربرد و کارایی ایرتگ اپل :

این ردیاب های آفلاین کار می‌کنند و شما با اضافه‌کردن Tag خود به برنامه Find My می‌توانید از این محصول استفاده کنید. البته باید دانست که این برنامه فقط برای تگ نیست و کاربر می‌تواند سایر کالاهای خود ازجمله AirPod، AppleWatch، iPad، iPhone و... خود را توسط شناسه کاربری اپل خود متصل کند.

چگونه می‌توان ایرتگ را از اپل آیدی حذف کرد؟

زمانی که ایرتگ در اپل آیدی فرد ثبت شده باشد فقط خود کاربر می‌تواند آن را حذف کند. بدین منظور لازم است کاربران برنامه Find My App را اجرا کنند ایرتگ را از لیست پیشنهاد شده انتخاب کنند و گزینه حذف را انتخاب کنند. در صورتی که قصد استفاده از ایرتگ خود را ندارید یا تمایل دارید آن را در اختیار کاربر دیگری قرار دهید باید مراحل ذکر شده را به درستی انجام دهید تا از اپل آیدی حذف شود.

آیا ایرتگ اپل از اطلاعات کاربران محافظت می‌کند؟

ایرتگ اپل مانند دیگر دستگاه‌های شبکه Find My App از جمله آیفون‌ها یا دوچرخه‌های هوشمند به هیچ وجه اطلاعات شخصی کاربران را با فرد دیگری به اشتراک نمی‌گذارد. شرکت اپل برای محصول جدید خود از رمزگذاری پایانه به پایانه (end-to-end) و رمزهای تصادفی استفاده می‌کند بنابراین اپل نمی‌تواند تشخیص دهد که دستگاه مورد نظر متعلق به چه شخصی است.

دستگاه‌هایی که ایرتگ آن‌ها را ردیابی می‌کند ناشناس باقی می‌مانند و داده‌های مکانی در هر مرحله رمزنگاری می‌شوند علاوه بر این اپل اطلاعات مکان شئ گم شده را فقط هنگامی ارسال می‌کند که کاربر درخواست کرده باشد و آن را به مدت ۲۴ ساعت نگه می‌دارد.

آیا ایرتگ از اطلاعات کاربران محافظت می کند

شارژ ایرتگ اپل:

شرکت اپل اعلام کرده است که لازم نیست کاربران باتری ایرتگ اپل را شارژ کنند بلکه طول عمر این باتری یک سال است و پس از آن باید تعویض شود. ایرتگ اپل به باتری CR2032 مجهز شده است این باتری معمولاً برای تجهیزات قابل حمل مانند کنترل از راه دور و ساعت استفاده می‌شود. به منظور تعویض باتری ایرتگ اپل باید همزمان صفحه پشتی محصول را به سمت پایین فشار داد و چرخاند.

نظرات
انصراف از نظر Close