social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

برای تعمیر فیس آیدی آیفون چه کاری باید انجام داد؟

برای تعمیر فیس آیدی آیفون چه کاری باید انجام داد؟

مشکل فیس آیدی آیفون، یکی از مشکلاتی است که امروزه، دارندگان آیفون های بروز تر با آن رو برو می شوند و خوشبختانه راه هایی برای رفع یا تعمیر آن وجود دارد. اگر می خواهید بدانید برای تعمیر فیس آیدی آیفون چه کاری باید انجام داد؟، با ما در این مقاله همراه باشید تا با یک دیگر، گام به گام این مشکل را بر طرف کنیم.

آشنایی با فیس آیدی (face ID) یا تشخیص چهره آیفون :

همه شما با فیس آیدی یا قابلیت تشخیص چهره آیفون آشنایی دارید اما ما در این بخش قصد داریم توضیحات نسبتا تخصصی تری را به شما ارائه دهیم.

اگر بخواهیم تعریفی در پاسخ به سوال فیس آیدی چیست؟، ارائه بدهیم باید گوییم، قابلیت فیس آی دی، قابلیتی مختص به کمپانی اپل که امکان بازگشایی قفل صفحه نمایش گوشی و همچنین تائید هویت کاربر به وسیله چهره را فراهم کرده است.

در واقع، شرکت اپل اولین بار در دهمین سالگرد رونمایی از گوشی های آیفن، از این قالیت در گوشی آیفون ایکس، رونمایی کرد و از آن به بعد تا کنون تمامی گوشی های آیفون که بعد از آیفون ایکس تولید شدند، دارای این قابلیت می باشند.

با توجه به قابلیت های فیس آیدی و حذف کاملا تاچ آیدی از گوشی هایی چون آیفون x، آیفون xs، آیفون xs max، آیفون 11، آیفون 11 pro و همچنین آیفون 11 pro max، به جرات می توان گفت قابلیت face ID، جایگزینی برای قابلیت touch ID، می باشد.

کمپانی اپل در خصوص طراحی فیس آیدی، حساسیت و دقت عمل بالایی صرف کرده است و از این رو به طور کلی عملکرد این قابلیت خوب است اما گاهی ممکن است مشکلی در عملکرد آن نیز به وجود بیاد. عدم تشخیص چهره یا بروز خطا، مشکلاتی است که تا کنون در عملکرد فیس آیدی آیفون، دیده شده و ما در ادامه قصد داریم به ارائه راه حل در خصوص تعمیر فیس آیدی آیفون بپردازیم.

درباره علت خرابی فیس آیدی آیفون :

مشکل فیس آیدی، در هر نوع گوشی آیفونی که دارای این قابلیت می باشد، ممکن است ایجاد شود اما آیفون XS و آیفون XS Max، دو مدلی هستند که در مقایسه با سایر مدل، احتمال ایجاد این مشکل در آن ها بیشتر است.

علت های مختلفی باعث می شود که فیس آیدی دچاره خرابی یا مشکل شود که عمدتا نزدیک به 80 درصد آن ها مربوط به عوامل سخت افزاری است و تنها برخی موارد مربوط به عوامل نرم افزاری می باشد.

تعمیر فیس آیدی که علت خرابی آن مربوط به عوامل سخت افزاری باشد، تنها با مراجعه به افراد متخصص که کارشان تعمیران تخصصی اپل است، امکان پذیر می باشد، اما اگر دلیل خرابی فیس آیدی آیفون مورد نظر، عوامل نرم افزاری باشد، تعمیر آن بسیار ساده است و خود شما به راحتی می توانید مشکل به وجود آمده را رفع کنید.

برای تعمیر فیس آیدی آیفون چه کاری باید انجام داد؟

Face ID آیفون چگونه کار می‌کند؟


سیستم دوربین TrueDepth هر بار که به گوشی آیفون خود نگاه می‌کنید، حتی در تاریکی نیز چهره شما را با یک چراغ تشخیص می‌دهد. سپس یک دوربین مادون قرمز از یک عکس استفاده می‌کند و یک پروژکتور نقطه زن نیز 30000 نقطه مادون قرمز نامرئی روی صورت ایجاد می‌کند.

این سیستم از تصویر مادون قرمز و نقاط مادون قرمز استفاده می‌کند و آنها را از طریق شبکه های عصبی تشخیص می‌دهد تا یک مدل ریاضی از چهره شما ایجاد کند. شبکه‌های عصبی، اسکن صورت (یا مدل‌های ریاضی) شما را در برابر عکسی که تنظیم کرده‌اید و روی دستگاه خود ذخیره کرده‌اید، بررسی می‌کند تا مطابقت داشته باشد یا خیر، اگر اینگونه باشد، قفل تلفن شما باز می‌شود یا مجوز پرداخت با Apple Pay صادر می‌شود. مشکلاتی که ضرورت تعمیر فیس آیدی را پیش می‌آورد اختلال در عملکرد یکی از این بخش‌ها خواهد بود، اما تشخیص آن باید به دست یک تکنسین معتبر سپرده شود و در صورت لزوم تعمیرات موبایل آیفون برای آن انجام شود.

هزینه تعمیر فیس آیدی آیفون

شایع ترین علل خرابی فیس آیدی :

کثیف بودن سنسور تشخیص چهره آیفون، شایع ترین دلیل اختلال در عملکرد فیس آیدی آیفون است.

این سنسور یا لنز اختصاصی که truedepth، نام دارد، سنسوری است که از قابلیت face ID پشتیبانی می کند و به واسطه آن است که جزئیات چهره فرد در حالت سه بعدی تشخیص داده می شود. از این رو بدیهی است که هر عاملی چون کثیفی ناشی از گرد و غبار که باعث شود عملکرد این سنسور دچار مشکل شود، قابلیت فیس آیدی را نیز دچار مشکل می کند.

کارهایی که باید برای تعمیر فیس آیدی آیفون انجام داد:

تمیز کردن سنسور ها :

کثیف بودن سنسور های جلویی گوشی آیفون، می تواند مانع تشخیص چهره شما یا بروز خطا از جانب فیس آیدی شود. بنابراین برای تعمیر فیس آیدی آیفون، اولین پیشنهاد ما به شما این است که سنسور های جلویی گوشی خود را به خوبی تمیز کنید.

عموما بهتر است که برای تمیز کردن نوار مشکی رنگی که تمامی سنسور ها در آن قرار گرفته است، از پنبه یا دستمال مناسبی استفاده نمایید و علاوه بر این، حتی کل صفحه نمایش آیفون خود و لبه های فوقانی آن را کاملا تمیز کنید.

غیر فعال سازی فیس آیدی و راه اندازی مجدد آن :

اگر با تمیز کرد سنسور های جلویی، مشکل برطرف نشد، لازم است که قابلیت فیس آیدی را یکبار غیر فعال و مجدد فعال نمایید یا به اصطلاح، قابلیت فیس آیدی را ریستارت کنید. طبق آمار های موجود، اکثر مشکل فیس آیدی آیفون xs و xs max، با انجام این کار رفع می شود.

کاری که برای غیر فعال سازی face ID آیفون باید انجام دهید:

ابتدا وارد منوی تنظیمات (settings) شوید و گزینه face ID & passcode را انتخاب نمایید. سپس پسورد گوشی همراه خود را وارد کنید و در نهایت تمام گزینه های مرتبط با این قابلیت را در حالت غیر فعال قرار دهید.

بهتر است که در صورت امکان گزینه other apps را نیز انتخاب کنید و تمام گزینه های موجود در اسلایدر ظاهر شده را به حالت غیر فعال تغییر دهید.

کاری که برای فعال سازی مجدد face ID آیفون باید انجام دهید:

قبل از فعال سازی مجدد، بهتر است که یک بار گوشی خود را روشن خاموش یا به اصطلاح ریست نمایید سپس دوباره مسیر قبلی را طی کنید، اما این بار تمام گزینه هایی که به حالت غیر فعال تغییر دادید را به حالت فعال بازگردانید.

ریست کردن فیس آیدی به طور کلی :

اگر با غیر فعال سازی و فعال سازی مجدد آن مشکل بر طرف نشد، لازم که وارد تنظیمات فیس آیدی آیفون خود شوید و با وارد کردن پسورد گوشیتان، آن را به طور کامل ریست کنید و از ابتدا فعال نمایید.

طبق بررسی های انجام شده، 80 درصد کاربران با انجام این کار، مشکل face ID آیفون خود را بر طرف می کنند.

کاری که برای ریست کردم face ID آیفون باید انجام دهید:

به بخش settings مراجعه فرمایید و گزینه face Id & passcode را انتخاب کنید و بعد از وارد کردن پسورد آیفون خود، گزینه reset face ID را انتخاب نمایید. با لمس این گزینه از شما خواسته می شود که موافقت یا مخالفت خود را اعلام نمایید و شما برای تکمیل این فرایند لازم است که با ریست تنظیمات و اطلاعاتی که در فیس آیدی خود ثبت کرده اید، موافقت فرمایید.

توجه داشته باشید که با انجام این کار تمامی تنظیمات فیس آیدی شما از بین می رود و شما برای فعال سازی فیس آیدی، مجبور به انجام دوباره تنظیماتی که در ابتدا بر روی این قابلیت انجام دادید، هستید.

کاری که برای راه اندازی face ID آیفون باید انجام دهید:

تمامی کارهایی که در ابتدا برای ریست کردن این قابلیت انجام داده اید را تکرار کنید اما این بار بعد از وارد کردن پسورد گوشی خود، گزینه SET UP FACE ID را انتخاب نمایید و سپس گزینه GET STARTED را لمس فرمایید. بعد از آن گوشی خود را در فاصله مناسبی از چهره خودتان با حالت های مختلف بگیرید تا حاشیه دایره ای که بر روی تصویر مشاهده می کنید، به رنگ سبز درآید و تکمیل شود. با انجام این کار، قابلیت FACE ID آیفون شما مجددا راه اندازی می شود.

بروزرسانی سیستم عامل :

در بسیاری از موارد دیده شده است که با نصب آپدیت های جدید ios، مشکل فیس آیدی آیفون به سادگی حل می شود بنابراین اگر با انجام سایر کارها، مشکل پیش آمده بر طرف نشد، پیشنهاد ما به شما این است که در صورت وجود سیستم عامل جدید، سیستم عامل خود را بروز کنید.

کاری که برای بروز رسانی IOS باید انجام دهید:

تلفن خود را شارژ کنید و مطمئن شوید که شارژ آیفون شما حداقل 60 درصد باشد و سپس اقدام به بروز رسانی سیستم عامل خود کنید.

برای این کار ابتدا به یک شبکه وای فای مناسب وصل شوید و سپس به بخش SETTINGS بروید. در مرحله بعد گزینه GENERAL . بعد از آن گزینه SOFTWARE UPDATE را انتخاب نمایید و در نهایت گزینه DOWNLOAD & INSTALL را لمس کنید تا دانلود و نصب سیستم عامل جدید، آغاز شود.

توجه داشته باشید که در طی فرآیند دانلود و نصب سیستم عامل، هرگز از گوشی خود استفاده نکنید و همچنین آن را خاموش ننمایید.

ریست کل تنظیمات :

در صورتی که با انجام هر یک از کارهایی که تا اینجا مقاله به آن ها اشاره کرده ایم، مشکل فیس آیدی آیفون شما حل نشد، بهتر است که تمام تنظیمات گوشی خود را با استفاده از گزینه reset setting، ریست نمایید.

کاری که برای ریست کل تنظیمات آیفون باید انجام دهید:

مابتدا به قسمت SETTINGS مراجعه کنید و سپس گزینه GENERAL را لمس نمایید. بعد از آن به ترتیب، گزینه های RESET و RESET ALL SETTINGS را انتخاب کنید و پسورد آیفون خود را وارد فرمایید. بعد از وارد کردن پسوردتان، دوباره گزینه RESET ALL SETTINGS را انتخاب نمایید و سپس موافقت خود از انجام این کار را انتخاب کنید.

با انجام این کار، بعد از چند دقیقه کل تنظیمات آیفون شما ریست خواهد شد و شما برای استفاده از قابلیت FACE ID، مجبورید که دوباره به تنظیم این قابلیت بپردازید و مطابق به آنچه که کمی قبل در مورد راه اندازی مجدد این قابلیت گفتیم، عمل کنید.

بازگرداندن بکاپ قدیمی :

یکی از راه حل هایی که برای تعمیر فیس آیدی آیفون تا به حال استفاده شده است، بازگرداندن یا ریستور یک فایل بکاپ قدیمی است.

برای تعمیر فیس آیدی آیفون چه کاری باید انجام داد؟

کاری که برای بازگرداندن یک بکاپ قدیمی آیفون باید انجام دهید :

برای این کار می توانید از طریق آیکلود یا آیتونز اقدام فرمایید. شاید بهتر بدانید که برای انجام این کار، آیتونز محبوبیت بیشتری در بین کاربران دارد. به همین دلیل ما در این بخش به توضیح در خصوص انجام این کار با استفاده از آیتونز پرداخته ایم.

برای بازگردانی یا ریستور بکاپ، گوشی خود را با استفاده از کابل مناسبی به کامپیوتر یا لپتای که بکاب آیتونز و برنامه آیتونز در آن وجود دارد، وصل کنید. سپس برنامه آیتونز را اجرا نمایید و چند دقیقه صبر کنید تا گوشیتان توسط این برنامه به طور کامل شناسایی شود. بعد از شناسایی شدن آیفونتان، بر روی آیکون مربوط به آن که در گوشه سمت چپ بالا این برنامه نمایان شده، کلیک فرمایید و بعد گزینه RESTORE را انتخاب کنید. در نهایت نیز یکی از فایل های موجود در لیست DROP DOWN را که قصد بازگردانی آن را دارید، انتخاب فرمایید و مجددا بر روی گزینه RESTORE کلیک کنید.

بعد از چند دقیقه، بکاپ مورد نظر ریستور می شود و آیفونتان به طور خودکار ریستارت می گردد. با انجام ریستور شما می توانید اتصال بین آیفون خود با کامپیوتر یا لپتاپ مورد نظر را قطع فرمایید و دوباره قابلیت FACE ID گوشی خود را راه اندازی کنید.

ریست کامل آیفون :

آخرین کاری که می توانید برای تعمیر فیس آیدی خود، قبل از مراجعه به تعمیر کار گوشی آیفون انجام دهید، ریست کامل گوشی است. برای انجام این کار، باید از گزینه reset all contents and settings، استفاده نمایید.

کاری که برای ریست کامل آیفون خود باید انجام دهید:

همانطور که کمی پیش در خصوص نحوه ریست کل تنظیمات آیفون گفتیم، از بخش SETTINGS، وارد گزینه GENERAL شوید و گزینه RESET را انتخاب نمایید. اما این بار بعد از این مرحله گزینه RESET ALL CONTENT & SETTINGS را انتخاب فرمایید تا با وارد کردن پسوردتان و تایید انجام این کار، کل آیفونتان ریست شود و به اصطلاح عملیات ریست فکتوری صورت بگیرد.

توجه داشته باشید که بعد از انجام این کار نیز، برای استفاده از قابلیت FACE ID، لازم است که مجددا آن را راه اندازی فرمایید.

در نهایت اگر با انجام تمامی کار های ذکر شده، فیس آیدی آیفون شما تعمیر نشد، بدون شک می توان گفت مشکل فیس آیدی گوشی تان مربوط به دلیلی سخت افزاری است و این مشکل تنها با مراجعه به تعمیر کارهای تخصصی گوشی آیفون حل می شود.

کاری که باید برای تعمیر رفع خرابی فیس آیدی آیفون به واسطه دلایل سخت افزاری انجام دهید :

بدون شک همانطور که تا الان متوجه شدید، برای رفع این مشکل با توجه به وجود مشکلات سخت افزاری، لازم است که به مراکز تعمیرات تخصصی اپل مراجعه کنید تا با توجه به دلیل چنین مشکلی، مجموعه مربوط به این قابلیت به طور کلی تعویض شود یا بخشی از آن تعمیر شود.

توجه داشته باشید که تعمیر بخشی از مجموعه مربوطه، کاری بسیار تخصصی است و دقت بالا و جزئی نگری ویژه ای می طلبد و از این رو هر تعمیر کار گوشی موبایلی قادر به انجام آن نیست به همین دلیل لازم است که حتما تعمیر آیفون خود را به افراد متخصص بسپارید.

تعمیر فیس آیدی آیفون

درباره هزینه تعمیر فیس آیدی آیفون :

بدون شک، اگر قرار باشد شما به دلیل این مشکل مجبور باشید کل مجموعه مربوط به قابلیت فیس آیدی را تعویض کنید، لازم است که هزینه نسبتا بالایی را پرداخت کنید. اما اگر مشکل با تعمیر بخشی از این مجموعه حل شود، طبیعتا هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد.

با این حال، به طور کلی می توان گفت حتی هزینه تعویض کامل مجموعه فیس آیدی که تفاوت قابل توجهی با هزینه تعمیر بخشی از آن دارد، به اندازه هزینه تعمیرات رایج مربوط به گوشی های موبایل چون تعویض ال سی دی که ممکن است تا به امروز با آن مواجه شده باشید، نخواهد بود.

ناگفته نماند که در صورتی که گوشی آیفون شما دارای گارانتی اپل باشد، ممکن است که بتوانید بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای فیس آیدی آیفون خود را تعمیر کنید. البته این در صورتی است که فیس آیدی به طور خود به خود دچار مشکل شده باشد و دلایلی چون ضرب دیدگی، فشار، آب خوردگی و عواملی از این قبیل، موجب به وجود آمدن این مشکل نشده باشند. توجه داشته باشید که تعمیر رایگان فیس آیدی آیفون، به سادگی قابل انجام نیست و شما برای اینکه ثابت کنید نقشی در خرابی فیس آیدی نداشته اید، باید پروسه طولانی و طاقت فرسایی را پشت سر بگذارید و از موانع بسیاری عبور کنید اما بدون شک کاری غیر ممکن نیست.

جدای از داشتن گارانتی اپل، اگر آیفون شما از بیمه موبایل بهره مند باشد، شما تحت هر شرایطی می توانید از امکان تعمیر رایگان فیس آیدی آیفون بهره مند شوید.

خلاصه ای با حل مشکل فیس آیدی با این تکنیک‌ها :

1- سیستم عامل آیفون را آپدیت کنید

گاهی اوقات آپدیت نبودن سیستم عامل آیفون موجب می‌شود که قابلیت فیس آیدی از کار بیافتد. برای رفع مشکل فیس آیدی در این حالت باید سیستم عامل iOS را آپدیت کنید. برای انجام این کار به اینترنت وصل شوید و مطمئن باشید که باتری آیفون شما حداقل 60 درصد شارژ داشته باشد.

حالا وارد تنظیمات شده، گزینه General را انتخاب کنید. سپس گزینه Software Update و گزینه Download & Install را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود و نصب آپدیت انجام شود. درضمن زمانی که سیستم عامل آیفون در حال آپدیت شدن است کمی از آیفون خود دل بکنید و آن را کنار بگذارید تا آپدیت آن به پایان برسد.

2- سنسورهای جلوی آیفون و محل نصب این سنسورها را تمیز کنید

سنسورهای جلوی آیفون دارای لنزی هستند که True Depth نام دارد که وظیفه آن تشخیص جزئیات چهره کاربر در حالت سه بعدی است. اگر این لنز کثیف شود نمی‌تواند جزئیات چهره کاربر را شناسایی کند به همین دلیل با مشکل عدم تشخیص چهره توسط فیس آیدی روبه‌رو خواهید شد.

برای رفع مشکل فیس آیدی در این حالت باید زحمت بکشید و با پنبه یا دستمال مناسب، سنسورهای جلوی آیفون را تمیز کنید.

3- فیس آیدی آیفون را ریست کنید

اگر تکنیک‌های قبلی روی آیفون شما جواب نداد، پیشنهاد می‌کنیم که قابلیت فیس آیدی آیفون خود را ریست کنید. برای انجام این کار دوباره باید وارد تنظیمات آیفون خود شوید و گزینه Face ID & Passcode را پیدا کنید. حالا بعد از وارد کردن پسوردتان، گزینه Reset Face ID را انتخاب کنید.

اکنون بعد از ریست شدن فیس آیدی باید دوباره قابلیت فیس آیدی را فعال کنید برای این کار همان مسیر قبلی را دنبال کرده و پس از وارد کردن پسوردتان، گزینه Set Up Face ID را انتخاب کنید. سپس با انتخاب گزینه Get Started آیفون را جلوی صورتتان بگیرد تا پروسه ثبت چهره شما تکمیل شود.

4- فیس آیدی آیفون را خاموش و روشن کنید

گاهی اوقات یکسری باگ‌های موقت، موجب از کار افتادن قابلیت فیس آیدی آیفون می‌شوند. یکی دیگر از راهکارهای ساده‌ای که می‌توانید برای رفع مشکل فیس آیدی در این حالت از آن استفاده کنید، خاموش و روشن کردن این آپشن است.

برای این کار باید وارد تنظیمات آیفون خود شوید، گزینه Face ID & Passcode را پیدا کنید. حالا پسورد آیفون خود را وارد کرده و اسلایدر تمام گزینه‌های مرتبط با فیس آیدی را غیرفعال کنید. حالا آیفون خود را ریستارت کنید و دوباره به همان مسیر بروید و بعد از وارد کردن پسوردتان، اسلایدر تمامی گزینه‌های مربوط به فیس آیدی را فعال کنید. با این تکنیک به احتمال خیلی زیاد مشکل فیس آیدی آیفون شما برطرف می‌شود.

مدت زمان تعمیر فیس آیدی آیفون :

مدت زمان تعمیر، با توجه به دلایل مشکل برای هر گوشی آیفون متفاوت است اما در هر صورت می توان گفت تعمیر هر نوع گوشی که با استفاده از گارانتی و همچنین به طور رایگان صورت بگیرد، زمان بیشتری می برد و تعمیر گوشی های آیفون با استفاده از این شرایط، از این قاعده کلی مستثنی نیست.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله از سایت OSX، توانسته باشید مشکل FACE ID آِیفون خود را برطرف کرده باشید.

نظرات
انصراف از نظر Close
مقاله بسیار مفیدی بود. ممنون