social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

بررسی نسخه جدید سیستم عامل مک macos monterey

بررسی نسخه جدید سیستم عامل مک macos monterey

شرکت اپل در کنفرانس WWDC 2021، حین معرفی نسخه جدید سیستم عامل مک، پس از نمایش iOS جدید بر روی iPadOS و watchOS، به توصیف جزئیات بیشتر در رابطه با بخش‌های جدید سیستم عامل مک پرداخت. ویژگی های macOS Monterey که پاییز امسال منتشر خواهد شد و با خود ویژگی هایی مثل Universal Control، AirPlay برای مک، گروه های زبانه های سافاری و بسیاری دیگر را به ارمغان می آورد. در این مقاله از سایت osx به بررسی همه موارد سیستم عامل جدید مک می پردازیم. با ما همراه باشید.

بررسی نسخه جدید سیستم عامل مک macos monterey :

رویداد WWDC 21 به پایان رسیده است؛ رویدادی که طی آن، اپل جدیدترین سیستم‌عامل‌های خود برای آیفون، اپل واچ، آیپد، سری مک و محصولات دیگر معرفی کرد. در این بین سیستم‌عامل مک او اس مانتری برای کامپیوترهای رومیزی مک و لپ‌تاپ‌های سری مک بوک معرفی شد که درواقع نسخه‌ی جایگزین بیگ سور با امکانات بیشتر محسوب می‌شود.

مانتری در مقایسه با بیگ سور، تغییرات گسترده‌ای به همراه ندارد، بلکه نسخه‌ای به‌روز شده از بیگ سور با امکانات بیشتر محسوب می‌شود. ازجمله امکانات مانتری را می‌توان به تعامل بیشتر کامپیوترهای سری مک با لپ‌تاپ‌های سری مک بوک و همچنین آیپدها دانست؛ برای مثال می‌توان به ویژگی AirPlay اشاره کرد که طی آن امکان اجرای موسیقی در آیپد و پخش آن از طریق بلندگوهای مک وجود دارد یا می‌توان در‌ آیپد نقاشی کرده و تصویر نقاشی را در مک یا مک بوک مشاهده کرد.

ویژگی های macos memory

ویژگی های macOS Monterey

  • 1- قابلیت Quick Note

همانند iPadOS 15 ، شما قادر خواهید بود که یادداشت ها را بر روی صفحه نمایش بدون نیاز به اجرای برنامه Note خلق کنید. شما همچنین می توانید به Quick Note تصاویر را اضافه کنید و لینک هایی که در یاداشت وجود دارند در صفحه مخصوصو به خود در مرورگر باز خواهند شد. تمامی Quick Note های شما در برنامه Notes ذخیره می شوند و در تمامی دستگاه های شما قابل دسترس هستند. برنامه Note همچنین یک حالت نمایش جدید Activity دارد که شما بازنگری های افراد مختلف در یادداشت های اشتراکی را مشاهده می کنید.

  • 2- میانبر ها برای مک

میانبر ها یا Shortcuts در سیستم عامل های iOS و iPadOS تبدیل به یک ابزار بسیار محبوب شده است. در macOS Monterey ، میانبر ها برای مک نیز در دسترس هستند و همان کاربرد خوب و قدرت مند را برای کابران به ارمغان می آورند. این میانبر ها که جزو بهترین ویژگی های macOS Monterey محسوب می شوند، در همه جای سیستم در دسترس هستند و هر کجا که آن ها را بسازید از همه جای مک می توانید آن ها را اجرا کنید.

به اشتراک گذاشتن میانبر ها راحت است و هر میانبری که می سازید در تمام دستگاه های شما همگام سازی می شود. اگر با هم سازگار باشند، میانبر های آیپد و آیفون بر روی مک ها با پردازنده M1 و مک ها بر پایه اینتل با اپ های کاتالیست اجرا می شوند. اپل طی معرفی این قابلیت گفت که اپ Automator همچنان مورد پشتیبانی قرار می گیرد.

میانبرهای موجود برای مک بوک

  • 3- فیس تایم و پیام ها ( FaceTime and Messages )

فیس تایم و پیام ها ویژگی های جدیدی در macOS Monterey خواهند داشت که در iOS 15 هم در دسترس خواهد بود. این ویژگی های جدید استفاده رسانه ها در گفت و گو های تان را بسیار ساده تر خواهند کرد. پشتیبانی جدید از SharePlay به کاربران اجازه می دهد تا تجربه شان را در هنگام تماشای یک ویدئو، گوش کردن به یک موسیقی و یا هنگام یک تماس فیس تایم ، به اشتراک بگذارند. افراد حاضر در تماس می توانند رسانه در حال پخش را کنترل کنند و تماس گیرنده ها حتی می توانند یک لیست پخش خلق کنند.

SharePlay با اپل تی وی و اپل موزیک کار می کند. پشتیبانی از سایر سرویس ها بستگی به سازگاری آن سرویس ها با API ویژگی SharePlay دارد و یا این که سرویس شان را بر اساس این ویژگی آپدیت کنند. با قابلیت Share with You شما حالا می توانید راه های بیشتری برای دسترسی و کار با آیتم هایی که افراد به صورت پیام برای شما می فرستند داشته باشید.

اپ هایی مثل Photos، Podcast, News, Safari و TV همگی با در دترس بودن ویژگی های macOS Monterey ، قسمت هایی را برای آیتم هایی که افراد با شما به اشتراک گذاشته اند، خواهد داشت. هنگامی که شما از فیس تایم در مک استفاده می کنید، افرادی که از ویندوز یا فیس تایم استفاده می کنند می توانند به شما بپیوندند.

وقتی که آن ها لینک فیس تایم را دریافت کنند، باید از آخرین نسخه از مرورگر های گوگل کروم یا مایکروسافت اج را داشته باشند تا بتوانند در فیس تایم شرکت کنند. همچنین به پشتیبانی H.264 video encoding نیز برای فرستادن ویدئو ها از دستگاه شان نیاز دارند.

  • 4- کنترل جهانی ( Universal Control )

کاربران اپلی معمولا بین دستگاه های مختلف برای کار های مختلف تغییر ایجاد می کنند اما با ویژگی کنترل جهانی ، شما می توانید از یک ماوس و کیبورد بین مک و آیپد خود استفاده کنید. اگر از یک مک بوک استفاده می کنید، کیبورد و ترک پد آن می تواند با یک آیپد نیز استفاده شود.

شما حتی می توانید فایل ها را بین دستگاه ها بکشید و جای گذاری کنید و دستور های حرکتی را در ترک پد مک بوک انجام دهید تا در آیپد تغییر ایجاد کنید.

همچنین قابلیت Universal Control با توجه به صحبت های کریگ فدریگی کمپانی اپل، یک ویژگی باب میل افراد حرفه ای نیز دارد و آن این است که می توان سه دستگاه را به یکدیگر متصل کرد و آز آن ها استفاده نمود. در زمان معرفی این ویژگی ، فردریگی از یک آی مک ۲۴ اینچی، مک بوک پرو M1ی ۱۳ اینچی و آیپد استفاده کرد و توانست مکان نمای ماوس را بین هر سه دستگاه حرکت دهد.

او نشان داد که چگونه می توان یک فایل را از روی صفحه آیپد برداشت و از روی صفحه مک بوک پرو رد کرد و در صفحه آی مک جای گذاری کرد.

مک بوک های سازگار با ویژگی universal

فهرست مک هایی که با ویژگی Universal Control سازگار هستند را در ادامه مشاهده می کنید:

  1. مک بوک پرو ۲۰۱۶ یا جدیدتر
  2. مک بوک ۲۰۱۶ یا جدیدتر
  3. مک بوک ایر ۲۰۱۸ یا جدیدتر
  4. آی مک ۲۰۱۷ یا جدیدتر
  5. آی مک ۲۷ اینچی اواخر سال ۲۰۱۵ یا جدیدتر
  6. آی مک پرو
  7. مک پرو ۲۰۱۹ و یا جدیدتر
  8. مک مینی ۲۰۱۸ و یا جدیدتر

آیپد هایی که با این ویزگی سازگار هستند:

  1. آیپد پرو
  2. آیپد نسل ششم یا جدیدتر
  3. آیپد ایر نسل سوم یا جدیدتر
  4. ایپد مینی نسل پنجم یا جدیدتر

دیگر نیاز ها:

1- آیپد و مک نباید اتصال اینترنت سیم کارتی را به اشتراک بگذارند.

2- برای اتصال با سیم و USB ، شما باید مک را به آیپد متصل کنید.

3- تمام دستگاه ها باید با یک اپل آیدی و با استفاده از تشخیص هویت دو مرحله ای وارد آی کلود شده باشند.

4- برای اتصال بی سیم، تمام دستگاه ها باید بلوتوث، وای فای و Handoff را به صورت روشن و در فاصله کمتر از ۱۰ متر یکدیگر قرار داشته باشند.

5- Focus

یکی دیگر از ویژگی های macOS Monterey ، قابلیت Focus است که با آن قادر هستید مدت زمان ها را طوری تنظیم کنید که اعلان ها و نوتیفیکیشن های شما در آن بازه ها بلاک شوند. به عنوان مثال، یک focus کاری می توانید تنظیم کنید که نوتیفیکیشن های شما را فیلتر می کند و فقط اعلان های کاری شما نمایش داده می شود. اپل همچنین یک سری حالت های focus نیز ارائه می دهد و شما می توانید قالب های خود را نیز خلق کنید.

6- AirPlay در مک

شما می توانید با قابلیت AirPlay رسانه ها را از آیفون یا آیپد با مک به اشتراک بگذارید و از مک آن ها را پخش کنید. شما همچنین می توانید از یک اپ هم رسانه را استریم کنید. به عنوان مثال، می توانید با AirPlay و استفاده از آیپد یک رسانه را در مک پخش کنید تا دیگران نیز بتوانند آن را تماشا کنند. AirPlay در مک هم به صورت بی سیم و هم به صورت اتصال USB در دسترس است.

اگر یک آیفون یا آیپد دارید، ممکن است قادر باشید تا محتوا ها را با وضوح تصویر کمتر با یک مدل پشتیبانی شده مک به اشتراک بگذارید. این در صورتی امکان پذیر است که در تنظیمات بخش به اشتراک گذاری ، بخش Allow AirPlay for به صورت Everyone یا Anyone on the same network تنظیم شده باشد.

دستگاه های سازگار با airplay

دستگاه هایی که با AirPlay در مک سازگار هستند:

  1. مک بوک پرو ۲۰۱۸ و جدیدتر
  2. مک بوک ایر ۲۰۱۸ و جدیدتر
  3. آی مک ۲۰۱۹ و جدیدتر
  4. آی مک پرو
  5. مک مینی ۲۰۲۰ یا جدیدتر
  6. مک پرو ۲۰۱۹ و یا جدیدتر
  7. آیفون ۷ یا جدیدتر
  8. آیپد پرو نسل دوم یا جدیدتر
  9. آیپد ایر نسل سوم یا جدیدتر
  10. آیپد نسل ششم یا جدیدتر
  11. آیپد مینی نسل پنجم یا جدیدتر

7. سافاری :

مرورگر سافاری در مک تغییرات مربوط به رابط کاربری را بدنبال خواهد داشت تا از ویژگی های متمرکز بر بخش زبانه ها پشتیبانی کند. نوار زبانه ها رنگ آن سایتی که در حال مطالعه هستید را به خود می گیرد و نوار ابزار ها با دکمه هایی که در اطرافش هستند، فشرده تر می شود. صفحه اصلی، اشتراک، گزارش مسائل امنیتی، دانلود ها همگی در منو سمت راست نوار آدرس جمع شده اند.
زبانه های سافاری نیز در macOS Monterey دستخوش تغییرات در رابط کاربری شده و گروه های زبانه ها نیز تغییر کرده است. گروه های زبانه های جدید به شما اجازه می دهد تا چندین زبانه را سیو کنید و بعداً به آن ها دسترسی داشته باشید. گروه های زبانه های شما در همه مک هایی که استفاده می کنید در دسترس است و همچنین در تمام دستگاه های اپلی شما نیز بروز رسانی می شود. البته سافاری بر تمام زبانه ها نظارت دارد تا از منابع سیستم شما هنگامی که با ان ها کار نمی کنید، استفاده نکنند.

نظرات
انصراف از نظر Close