social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

سیکل شارژ باتری چیست و چرا اهمیت دارد؟

سیکل شارژ باتری چیست و چرا اهمیت دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی میزان ظرفیت باتری ها نیز افزایش خوبی پیدا کرده است و میزان نگهداری شارژ باتری نیز بیشتر شده است. لپ تاپ های اپل یا همون مک بوک ها به جز داشتن ظاهری زیبا و ضخامتی بسیار کم از باتری های قدرتمندی نیز برخوردار هستند. این باتری ها توانایی شارژ تا ۹ ساعت را نیز دارند.

سیکل شارژ باتری (Charge Cycle) برای بسیاری از کاربران واژه ای ابهام برانگیز است و آن ها حتی نمی دانند این مفهوم چه کاربردی دارد. پیش از هر چیزی بگوییم که سیکل شارژ باتری به معنای استفاده 100 درصد از قدرت دستگاه است. یعنی اگر پس از شارژ کردن کامل دستگاه از 100 درصد قدرت آن استفاده کنید می توان گفت که یک چرخه را پشت سر گذاشته اید.

سیکل شارژ باتری :

سیکل شارژ باتری برای بسیاری از کاربران واژه ای نا آشنا می باشد و آنها حتی نمی دانند این مفهوم چه کاربردی دارد. سیکل شارژ باتری به معنای استفاده ۱۰۰٪ از قدرت دستگاه می باشد یعنی اگر پس از شارژ کردن کامل دستگاه از ۱۰۰ ٪ قدرت آن استفاده کنید می توان گفت یک چرخه را پشت سر می گذارید.

حال باید دید منظور از سیکل شارژ باتری چیست . تعریف اپل از سیکل شارژ باتری به مجموع تعداد دفعات تخلیه باتری اطلاق می گردد. یعنی اگر سیکل باتری مک بوک به ۱۰۰۰ بار برسد پس از رسیدن به این رقم باتری شما بلا استفاده نمی شود بلکه از عمر آن کاسته می شود و دیگر نمی تواند به صورت کامل شارژ را در خود نگه دارد.

این نکته را نیز بدانید که حتی در مک بوک های اپل نیز چرخه شارژ باتری هر مدل با دیگری متفاوت است و این چرخه روی خود دستگاه یا در قسمت اطلاعات سازنده درج شده است.

سیکل شارژ باتری چیست و چرا اهمیت دارد؟

تعریف سیکل باتری :

سن باتری گوشی و لپتاپ با عنوان سیکل باتری سنجیده می‌شود. در این نوع سنجش، هر 1 سیکل باتری برابر است با خالی شدن شارژ باتری و شارژ کامل مجدد آن.

در کل هر مرتبه که باتری شما از 100 درصد به 0 درصد شارژ برسد، آیفون شما 1 سیکل باتری را مصرف کرده است.

البته برای مثال اگر یک روز درصد شارژ باتری آیفون شما روی 55 درصد باشد و آن را شارژ کنید و در روز بعد زمانی که شارژ باتری به 45 درصد رسیده باشد و مجددا آن را شارژ کنید، شما همچنان 1 سیکل باتری را مصرف کرده‌اید. چراکه مجموع کل این دو روز به عنوان 1 سیکل محاسبه می‌شود و ارتباطی به تعداد دفعالت شارژ کردن آیفون ندارد.

چگونگی تعیین تعداد سیکل شارژ باتری مک بوک های اپل :

برای دسترسی به اطلاعات باتری مک بوک خود و پیدا کردن تعداد سیکل شارژ باتری مراحل زیر را طی کنید:

1. در قسمت بالای صفحه روی منوی اپل کلیک کنید سپس به قسمت system information بروید.

2.با بازشدن پنجره system information روی گزینه power ضربه بزنید. تعداد سیکل شارژ باتری و وضعیت آن را می توانید در آنجا مطالعه نمایید.

اگر شرایط باتری مک بوک شما در این بخش روی حالت نرمال بود جای هیچ نگرانی نیست و می توانید از نهایت قدرت باتری استفاده کنید اما اگر با عبارت replace soon مواجه شدید باید به فکر تعویض آن باشید.

پس از آنکه مک بوک یک سیکل شارژ را پشت سر می گذارد قدرت باتری آن به ۸۰٪ حالت اولیه کاهش می یابد و این روند آنقدر تکرار می شود که عمر باتری تمام شده و باید آن را تعویض کرد.

به همین منظور اگر قصد خرید مک بوک دست دوم را دارید به جز بررسی سخت افزاری و ظاهر آن به باتری و عمر باتری آن توجه کنید و میزان سلامت باتری مطمئن شوید.

سیکل شارژ باتری مک بوک

برای افزایش عمر باتری آن را کالیبره کنید :

اگر دارای یکی از مدل های مک هستید باید بدانید که حداقل یک بار در ماه باید برای افزایش کارایی باتری آن را کالیبره کنید. این کار ضمن استفاده از حداکثر پتانسیل باتری باعث می شود تا میزان درصد باتری به صورت دقیق به کاربر اعلام شود.

برای کالیبره کردن مک بوک مراحل زیر را طی کنید :

1.شارژر را به مک بوک متصل کنید و اجازه دهید به طور کامل شارژ شود.

2.پس از آنکه مک بوک به طور کامل شارژ شد اجازه دهید به مدت ۲ ساعت استراحت کند حتی می توانید با آن کار کنید و نیازی به کندن شارژر از دستگاه نیست.

3.حالا شارژر مک بوک را از دستگاه خود خارج کنید و تا زمانی که پیام هشدار شارژ کم را به شما بدهد با آن کارکنید.

4.به استفاده از رایانه ادامه دهید . زمانی که میزان شارژ باتری به پایین ترین حد خود برسد ناخودآگاه sleep می شود.

5. رایانه خود را خاموش کنید یا اجازه دهید ۵ ساعت در این حالت بماند.

6.شارژر را به دستگاه متصل کنید و اجازه دهید تا به طور کامل شارژ شود.

پس از این مراحل رایانه خود را روشن کنید . مشاهده خواهید کرد که کارایی باتری افزایش پیدا کرده است و می توانید از حداکثر پتانسیل دستگاه استفاده کنید.

بروز رسانی سیستم عامل :

اپل به صورت منظم بسته های بروزرسانی را برای ارتقای mac os x ارائه می دهد. از آنجایی که ممکن است مشکل شما از بهینه نبودن آخرین نسخه ی سیستم عاملتان باشد بهتر است در ابتدا آن را آپدیت کنید . نرم افزارهای خود را مرتبا بروزرسانی کنید زیرا نرم افزارها در نسخه های جدید خود از لحاظ مصرف انرژی بهینه تر عمل می کنند.

نکات ریز اما مهم در مورد چرخه شارژ باتری :

■ این نکته از همه نکته ها مهم تر است ؛ هرچه مقدار تخلیه باتری در یک حرکت بیشتر باشد ، تعداد چرخه شارژ باتری کمتر میشود ، مثلا اگه هر سری اجازه دهید باتری کامل تا ۱۰۰ درصد تخلیه بشود ، عمر باتری کم میشود . ولی اگر در هر تخلیه ، ۲۵ درصد کم شود تعداد چرخه شارژ به طور محسوسی زیاد می شود .

■ چرخه شارژ باتری دستگاه ها معمولا روی خود دستگاه یا در قسمت مشخصات شرکت سازنده درج می شود.

■ چرخه شارژ هر باتری با باتری های دیگر فرق میکند . متوسط چرخه شارژ باتری ها معمولا بیشتر از ۱۰۰۰ نیست و معمولا عددی بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ است.

■ رطوبت ، گرما و فشار و کلا عوامل محیطی می تواند روی چرخه شارژ تاثیر بگذارد.

■ چرخه شارژ باتری های اپل حدود ۱۰۰۰ تاست . اپل باتری را رو طوری طراحی کرده است که بعد از ۱۰۰۰ بار چرخه شارژ ، ظرفیت باتری به ۸۰ درصد میرسد ، یعنی عمر باتری یک دفعه تمام نمیشود . دوباره یک چرخه شارژ هم برای ۸۰ درصد شروع میشود و مثلا بعد از ۱۰۰۰ بار چرخه شارژ ، ظرفیت میرسد به ۶۰ درصد ( یعنی باتری بیشتر از ۶۰ درصد شارژ نمیشود)

■ بنا به تعریفی که اپل از چرخه شارژ کرده به این نتیجه می رسیم که تعداد دفعات شارژ و دشارژ تعیین کننده نیست بلکه میزان تخلیه در یکبار استفاده مهمتره . یک سیکل شارژ می تونه ۱ هفته طول بکشه در حالیکه تو اون ۱ هفته ۴۳۷ بار باتری رو شارژ و دشارژ کرده باشید .

نظرات
انصراف از نظر Close
برای جلوگیری از افزایش دمای باتری چکار کنیم؟
پاسخ به سئوال :

برای جلوگیری از افزایش دمای باتری چکار کنیم؟

جواب :

گرما دشمن خونی باتری است و دمای زیاد در طول زمان می‌تواند به کاهش شدید طول عمر باتری منجر شود. بدین‌ منظور، پیشنهاد می‌شود گوشی را از تابش مستقیم نور خورشید در پشت پنجره یا شیشه‌ی خودرو دور نگه دارید. گرمای شدید علاوه ‌بر کاهش عمر باتری، در برخی مواقع حاد می‌تواند موجب انفجار باتری شود.
حتما باید از کابل و شارژر اصلی گوشی استفاده کنیم؟
پاسخ به سئوال :

حتما باید از کابل و شارژر اصلی گوشی استفاده کنیم؟

جواب :

کابل و شارژرهای مختلف و باکیفیتی در بازار یافت می‌شوند؛ اما پیشنهاد می‌شود از کابل و شارژر اصلی گوشی که به هنگام خرید دستگاه دریافت کرده‌اید، استفاده کنید. استفاده از کابل و شارژر اصلی، می‌تواند به‌خوبی و بر اساس تنظیمات پیش‌فرض کارخانه، دستگاه را شارژ کند و و عمر باتری را افزایش دهد.
من شنیدم موقع شارژ باید گوشی رو خاموش کنیم. اره؟
پاسخ به سئوال :

من شنیدم موقع شارژ باید گوشی رو خاموش کنیم. اره؟

جواب :

زمانی‌که گوشی موبایل خود را به شارژر متصل کرده‌اید، بهترین حالت عدم استفاده از آن و خاموش کردن گوشی است. در صورتی که امکان خاموش کردن گوشی فراهم نیست، بهتر است هنگام شارژ حداقل از آن برای کاربری‌های سنگین مانند تماشای فیلم، انجام بازی و مکالمه استفاده نکنید.