social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

معرفی ios 15 و ipados15 به همراه ویژگی های آن ها

معرفی ios 15 و ipados15 به همراه ویژگی های آن ها

ای او اس ۱۵ به طور رسمی معرفی شد و پاییز امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. اپل در جدیدترین نسخه سیستم عامل خود یعنی iOS 15 از امکانات و قابلیت‌های جدیدی رونمایی کرد که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. در این مقاله از سایت osx به معرفی ios 15 و ipados15 به همراه ویژگی های آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی ios 15 و ipados15 :

در WWDC امسال، اپل با معرفی iOS 15 سر و صدای زیادی به پا کرد. با آنکه این به‌روزرسانی تا به امروز بزرگترین آپدیت سیستم عامل تلفن همراه نبوده، اما چندین قابلیت جذاب به آن اضافه شده است. اولین چیزی که در سیستم عامل جدید iOS معرفی شد، ویژگی‌های جدید سرویس فیس‌تایم بود که چندان جای تعجبی هم نداشت زیرا بیشتر از یک سال است که جهان درگیر پاندمی کرونا است و تماس‌های ویدیوی، به بخش مهمی از زندگی مردم بدل شده‌اند.

معرفی ios15

ویژگی ها و مشخصات ios 15 و ipados15 :

1- امکانات جدید فیس‌ تایم

شاید بیشترین تغییرات را در فیس‌تایم شاهد باشیم. در آپدیت iOS 15 این ابزار چت ویدیویی به صدای فراگیر یا Spatial Audio مجهز خواهد شد تا صدا به شکل طبیعی‌تری به گوش کاربران برسد. افزون بر این قابلیت ایزوله کردن صدا از طریق یادگیری ماشینی نیز در این بروزرسانی به فیس‌تایم اضافه می‌شود. اما مهمترین ویژگی که در ای او اس ۱۵ به این ابزار اضافه می‌شود امکان ساخت لینک پیوستن به گفتگوهای گروهی است، درست مثل گوگل میت و زوم. به این ترتیب حتی اگر طرف مقابل در ویندوز و اندروید باشد هم می‌تواند از طریق لینک به گفتگو بپیوندد.

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در iOS 15 مشاهده کردیم، در اپلیکیشن فیس تایم است. در iOS 15 کاربران فیس تایم با استفاده از SharePlay می‌توانند یک تماس ویدیویی برقرار کرده و بعد این تجربه را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.

کاربران می‌توانند مانند سرویس‌های متفرقه‌ای مثل HBO Max و Disney+، ویدیو را با پشتیبانی بیشتر از برنامه Apple TV مشاهده کنند. کاربران می‌توانند از طریق برنامه Apple TV و همینطور برخی از سرویس های پخش کننده مثل HBO Max و Disney+ به تماشای ویدیو بپردازند. همچنین کاربران با پشتیبانی از Apple Music می‌توانند با هم موزیک گوش دهند.

به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش: همچنین شما می‌توانید هنگام برقراری تماس از طریق فیس تایم به صورت سریع و آسان صفحه نمایش خود را به اشتراک بگذارید. به عبارت ساده‌تر، فردی که با آن تماس تصویری برقرار کرده‌اید، قادر به مشاهده نحوه تعامل شما با برنامه خواهد بود و به گروه‌ها اجازه می‌دهد که همزمان یک چیز را مشاهده کنند.

حالت Voice Isolation و Wide Specturm: با حالت Voice Isolation هیچ صدای اضافی به جز صدای تماس گیرنده نمی‌شنوید و صدای او به صورت کاملا شفاف و بدون هر گونه نویزی از اطراف او پخش می‌شود. در عوض حالت Wide Specturm برعکس آن عمل می‌کند و اجازه می‌دهد تا تمام صدای محیط اطراف فرد تماس گیرنده بهتر شنیده شود.

حالت Portrait هوشمندانه پس زمینه در یک مکالمه را تار کرده و مکالمه کننده را شفاف و برجسته به نمایش می‌گذارد.

حالت شبکه‌ای/ دعوت‌ها/ لینک‌ها: این حالت تمام مکالمه‌های ویدیویی را به صورت مربع‌های شناور هم سایز نشان می‌دهد. با لینک‌های جدید هرکسی را می‌توانید به یک مکالمه‌ی فیس تایم دعوت کنید، حتی اگر از ویندوز یا اندروید استفاده کند. در اینجا لینک‌های منحصر به فرد جدیدی برای زمانبندی یک مکالمه فیس تایم در زمانی دیگر هم وجود دارد.

فناوری صوتی Spatial Audio: فناوری صوتی پیشرفته اپل اکنون در فیس تایم نیز استفاده شده است. با روشن شدن آن، صدای تماس گیرنده‌ها دقیق‌تر بنظر می‌رسد.

نوتیفیکیشن ها

2- نوتیفیکیشن‌ها و حالت فوکوس

یک نقطه ضعف بزرگ iOS نوتیفیکشن‌ها هستند. اپل طی این چند سال سعی کرده تا جای ممکن آن‌ها را بهبود دهد و حالا یکی از جدیدترین قابلیت های iOS 15 مربوط به همین قسمت است. حالا می‌توانید نوتیفیکشن‌هایی که فرصت بررسی آن‌ها را ندارید را در یک گروه جداگانه قرار دهید تا در اولین فرصت به آن‌ها رسیدگی کنید. همچنین از لحاظ ظاهری نیز این قسمت دچار تغییراتی شده تا حالت مدرن‌تری داشته باشد.

در کنار نوتیفیکیشن‌ها، حالت مزاحم نشوید هم در ای او اس ۱۵ دچار تغییراتی شده و یک حالت فوکوس جدید هم اضافه شده است. در حالت مزاحم نشوید حالا می‌توانید در Messages وضعیت خود را به مزاحم نشوید تغییر دهید تا iMessage تمامی پیام‌ها را به صورت خودکار پاسخ داده و به اطلاع طرف مقابل برساند که شما در دسترس نیستید.

قابلیت جدید shareplay

3- قابلیت جدید SharePlay در ای او اس ۱۵

SharePlay یک ویژگی جدید در ای او اس 15 است که با کمک آن می‌توانید موسیقی، کلیپ‌ها و صفحه نمایش گوشی را با دیگران به اشتراک بگذارید. مثلا در فیس‌تایم در حالی که مشغول گفتگو با دوستان خود هستید می‌توانید از طریق اپل موزیک یک آهنگ پخش کنید. در این حالت آهنگی که انتخاب کرده‌اید به صورت همزمان برای تمامی دوستانتان نیز پخش می‌شود.

به همین ترتیب می‌توانید با کمک این ویژگی iOS 15 در یک برنامه پخش ویدیو نیز همین کار را برای ویدیویی که در حال تماشایش هستید نیز تکرار کنید. نکته جالب این است که با کمک قابلیت تصویر در تصویر می‌توانید به طور همزمان هم از طریق فیس‌تایم تصویر دوستتان را ببینید، هم فیلمی که پخش کرده‌اید را با او تماشا کنید و هم از سایر برنامه‌های گوشی به طور جداگانه استفاده کنید و مثلا همزمان از طریق iMessage با آن‌ها چت کنید.

این ویژگی تنها محدود به اپل موزیک و پخش ویدیو نیست و از آن می‌توانید برای تماشای ویدیوهای تیک‌تاک، توییچ و پلتفرم‌های پخش فیلم مثل دیزنی پلاس، اچ بی او مکس و هولو همراه با دوستانتان نیز استفاده کنید.

4- ساخت نماهنگ از خاطرات

اپل این بار از برنامه گوگل فوتوز الهام گرفته و ویژگی جدید Memories را به برنامه فوتوز خود اضافه کرده است. این ویژگی تصاویر شما در فوتوز را کنار هم قرار داده و با قراردادن موسیقی روی آن‌ها، کلیپ‌های کوتاه و زیبا می‌سازد.

5- بازطراحی Weather در ای او اس ۱۵

اپلیکیشن Weather از نو بازطراحی شده است. اپل انیمیشن‌ها و اینفوگرافی‌های بیشتر و جدیدتری را به آن اضافه کرده تا اطلاعات بیشتری از آب و هوای بیرون داشته باشید.

بازطراحی weather

6- لایو تکس در ای او اس ۱۵

مانند گوگل لنز، اپل حالا قابلیت Live Text را به ویژگی های ای او اس ۱۵ افزوده است. با کمک این ویژگی می‌توانید متن‌های موجود در یک عکس، اسکرین‌شات یا تصاویر موجود در وب را کپی کنید.

7- تغییرات نقشه

شاید اپلیکیشن نقشه بیشترین تغییرات را در آی او اس 15 داشته باشد. نقشه اپل حالا مثل گوگل مپس یک کره زمین را در اختیار شما قرار می‌دهد و اطلاعات بیشتری از شهرها ارائه می‌کند. مثل ارتفاع، مسیرهای مخصوص دوچرخه و جدیدترین جزییات راه‌ها و ترافیک.

ویژگی جدیدتر نقشه در آپدیت iOS 15 امکان کمک گرفتن از واقعیت افزوده است. وقتی از یک ایستگاه مترو پیاده شدید و نمی‌دانید کجا هستید می‌توانید آیفون خود را به دست بگیرید و با استفاده از دوربین آن، محیط اطراف را اسکن کنید. سپس نقشه مسیری که باید برای رسیدن به مقصد دنبال کنید را به شما نشان خواهد داد.

8- تغییرات سافاری در آی او اس ۱۵

سافاری در macOS 12 دچار تغییرات بزرگی شده و برخی از آن تغییرات نیز با آپدیت iOS 15 به آیفون خواهد آمد. نوار تب‌ها به پایین صفحه منتقل شده است. همچنین می‌توانید تب‌ها را در گروه‌های جداگانه قرار دهید. افزون بر این حالا در آیفون و آیپد نیز از افزونه‌ها پشتیبانی می‌شود.

تغییر سافاری در ای او اس ۱۵

9- تغییرات جدید Wallet

Wallet نیز یکی از بخش‌هایی است که در ای او اس 15 دچار تغییراتی شده است. حالا می‌توانید سوییچ خودرو، کارت شناسایی شرکت‌ها، کلید هتل‌ها و حتی کارت شناسایی را به آن اضافه کنید. البته بیشتر این‌ها داخل آمریکا کاربرد خواهند داشت.

10- قابلیت Lookup

دوباره با الهام از گوگل لنز، اپل ویژگی Lookup را به مشخصات iOS 15 اضافه کرده است. با این ویژگی می‌توانید دوربین گوشی را به سمت اشیای مختلف بگیرید و سپس اطلاعات مربوط به آن را با جستجو در وب به دست بیاورید. این ویژگی می‌تواند حیوانات، مناظر طبیعی، آثار هنری و نقاط توریستی و دیدنی را شناسایی کند.

دستگاه های پشتیبانی از ios15

دستگاه‌های پشتیبانی کننده از iOS 15 :

iPhone 12
iPhone 12 mini
iPhone 12 Pro
iPhone 12 Pro Max
iPhone 11
iPhone 11 Pro
iPhone 11 Pro Max
iPhone XS
iPhone XS Max
iPhone XR
iPhone X
iPhone 8
iPhone 8 Plus
iPhone 7
iPhone 7 Plus
iPhone 6s
iPhone 6s Plus
iPhone SE (هر دو نسل)
iPod touch (آخرین نسل)

تاریخ انتشار iOS 15 :

اپل نسخه بتا آی او اس 15 را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده تا آن‌ها بتوانند اپلیکیشن‌هایشان را با جدیدترین ویژگی های iOS 15 بروزرسانی کنند. زمان انتشار iOS 15 بتا عمومی به احتمال زیاد در ماه ژوئیه (تیر و مرداد) خواهد بود. اما سوال مهم این است که نسخه اصلی iOS 15 چه زمان می آید ؟

اپل اعلام کرده زمان عرضه iOS 15 پاییز امسال خواهد بود. این شرکت معمولا همزمان با معرفی آیفون‌های جدید از نسخه بعدی iOS نیز رونمایی می‌کند. اگر امسال هم همین برنامه را داشته باشند، تاریخ عرضه iOS 15 در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) خواهد بود.

نظرات
انصراف از نظر Close