social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

همه آنچه باید درباره چیپ M1 اپل باید بدانید

همه آنچه باید درباره چیپ M1 اپل باید بدانید

تراشه M1 در ماه نوامبر توسط شرکت اپل در One More Thing معرفی شد. تراشه M1 مجهز به پردازنده‌ی ARM از جدیدترین پردازنده های کامپیوتر می باشد. تراشه M1 ابتدا برای آیپد و اپل طراحی شده بود. کارایی فوق العاده و عملکرد بی نظیر این تراشه, آن را از تراشه های اینتل قبلی متمایز می کند. چیپ M1 طراحی هشت هسته‌ای دارد و در کنار یک موتور عصبی و یک پردازشگر گرافیکی قدرتمند، بهینگی و بهبود پرفورمنس چشمگیر را با خود به کامپیوترهای مک می‌آورد. در این مقاله از سایت OSX به بررسی کامل هر آنچه درباره M1 میخواهید بدانید, می پردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه ای بر تراشه‌ی اپل M1 :

پردازنده‌ی M1 در واقع اولین تراشه‌ای است که به طور کامل توسط اپل برای استفاده در مک‌ها توسعه داده شده است. در واقع اپل با توسعه و استفاده از این پردازنده‌ها قصد دارد که آن‌ها را جایگزین پردازنده‌های اینتلی کند که این شرکت از سال ۲۰۰۶ تاکنون از آن‌ها در مک‌ها استفاده کرده است. اپل در زمان توسعه و طراحی این پردازنده سعی کرده است که تمامی واحد‌های سخت‌افزاری مربوط به کارهای گرافیکی و پردازشی لازم  کامپیوتر را در این پردازنده قرار دهد. با توجه به این موضوع، تراشه‌ی M1 شامل بخش‌های پردازنده، واحد گرافیکی، حافظه‌ی رم، موتور عصبی، کنترلر SSD، واحد پردازش سیگنال‌های تصویر، واحد کنترل تاندربولت همراه با پشتیبانی از USB 4، موتور رمزگذاری و رمزگشایی و واحدی برای تأمین امنیت دستگاه است.

تمامی قسمت‌های استفاده شده در این پردازنده برای کاربرد خاصی در کامپیوتر‌های مک استفاده می‌شوند. تا قبل از رونمایی از پردازنده‌ی M1 توسط اپل، مک‌های دارای بخش‌های گوناگون و مجزایی برای انجام دادن کارهای خود بودند. به‌عنوان نمونه مک‌های قدیمی دارای پردازنده‌ی مجزا، واحد گرافیکی مجزا، حافظه‌ی رم مجزا و واحد تأمین کننده‌ی امنیت مجزا بودند. اپل در پردازنده‌ی M1 تصمیم گرفته است که تمامی این واحد‌های مجزا را در کنار یکدیگر قرار دهد و پردازنده‌ای یکپارچه شامل تمامی این قسمت‌ها را طراحی کند. انجام این کار توسط اپل باعث شد که این پردازنده در مقایسه با پردازنده‌های اینتل هم سریع‌تر و هم دارای مصرف انرژی بهینه‌تر باشد.

علاوه‌ بر این، استفاده از حافظه‌ی یکپارچه در این پردازنده بر روی عملکرد آن تأثیر بسیار بزرگی را داشته است. استفاده از این حافظه‌ی داخلی باعث می‌شود که تمامی قسمت‌های به کار رفته در این پردازنده بدون استفاده از حافظه‌ها‌ی مختلف و جابه‌جایی میان آن‌ها، بتوانند به اطلاعات یکسانی دسترسی داشته باشند. اپل گفته است که در این پردازنده از ۱۶ میلیون ترانزیستور استفاده شده است. در واقع این تعداد بیشترین تعداد ترانزیستوری است اپل در یک پردازنده قرار داده است. استفاده از این تعداد ترانزیستور باعث شده است که این پردازنده توان پردازشی خیره‌کننده‌ای را همراه با مصرف کم انرژی داشته باشد.

استفاده از این طراحی در توسعه‌ی این پردازنده توسط اپل همچنین باعث شده است که مک‌های جدید به کامپیوتر‌هایی سریع‌تر و با مصرف بهینه‌ی انرژی در مقایسه با مک‌های دارای پردازنده‌ی اینتل تبدیل شوند. همچنین به دلیل استفاده از سیستم عامل توسعه داده شده توسط اپل و یکپارچه بودن این سیستم عامل با این پردازنده، این مک‌های جدید دارای بازدهی و عملکرد بهتری هم هستند.

اپل m1

کدام مک ها از این پردازنده جدید بهره خواهند برد؟

ما بر این باور هستیم که پردازنده m1x در مدل های بعدی آی مک و مک بوک پرو ۱۴ اینچی , استفاده شود. البته احتمال این که مک بوک پرو ۱۶ اینچی و آی مک ۲۷ اینچی از پردازنده m1x بهره ببرند نیز وجود دارد اما امیدواریم که در ساخت این مدل ها از پردازنده M2 استفاده شود.

تفاوت‌های پردازنده‌ ی اپل M1 :

برخلاف پردازنده‌ها‌ی اینتل که دارای معماری x86 هستند، اپل پردازنده‌ی اپل M1 را براساس معماری ARM توسعه داده است. در واقع این پردازنده همانند پردازنده‌های سری A است که اپل سال‌هاست به طراحی و استفاده از آن‌ها در آیفون‌ها و آیپد‌ها مشغول است. پردازنده‌ی اپل M1 در واقع قدرتمند‌ترین پردازنده‌ای است که اپل تاکنون آن را تولید کرده است.

این پردازنده شبیه به پردازنده‌ای A14 Bionic است که اپل در آیفون‌های ۱۲ و آیپد ایر جدید از آن استفاده کرده و دارای معماری ۵ نانومتری است و توسط TSMC تولید می‌شود. شرکت تایوانی TSMC سال‌هاست که تولید پردازنده‌‌های اپل را بر‌عهده دارد.

محدودیت های چیپ M1 :

چیپست M1 اپل محدودیت‌های خودش را نیز دارد که به عنوان نخستین چیپ طراحی شده به صورت خاص برای مک، موضوعی آنقدرها غافلگیرکننده نیست. نخستین مک‌های مجهز به M1، دیوایس‌های مک‌بوک ایر، مک مینی و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی خواهند بود.

اگر دقت کنید، هر سه دستگاه به دو پورت USB-C مجهز شده‌اند که از USB 4 و تاندربولت پشتیبانی می‌کنند. این احتمالا یکی از محدودیت‌های کنترلر M1 باشد که تنها قادر به پشتیبانی از دو پورت است. از سوی دیگر، بالاترین مدل مک‌های M1 تنها ۱۶ گیگابایت حافظه رم دارد و این رقم در مک‌های مبتنی بر پردازنده اینتل می‌توانست بسیار بالاتر باشد.

همین موضوع درباره فضای SSD نیز مصداق دارد. مک‌های جدید به ۲ ترابایت محدود شده‌اند اما مک‌های اینتل می‌توانستند حافظه ۴ ترابایتی و بیشتر نیز داشته باشند. این هم احتمالا یکی از محدودیت‌های چیپ M1 باشد.

محدودیت های چیپ m1

ویژگی های چیپ M1 اپل :

  • 1- طراحی و ساخت :

در حالی که آنچه در داخل MacBook Pro جدید است جدید و هیجان انگیز است ، اما در خارج از آن ناامید کننده است. با ابعاد 0.61 11. 11.97 8. 8.36 اینچ (1.56 30 30.41 21 21.24 سانتی متر) و وزن 3.0 پوند (1.4 کیلوگرم) تقریباً مشابه مدل های قبلی به نظر می رسد و احساس می شود. اگر فکر می کنید طراحی MacBook Pro عالی است ، بدون شک این خبر خوبی خواهد بود ، اما با شیک تر شدن لپ تاپ های ویندوز 10 ، به نظر می رسد شرم آور است که اپل از این فرصت استفاده نکرده است و به طور اساسی MacBook Pro 13 اینچی را اصلاح نمی کند نگاه کن

بنابراین ، هنوز حاشیه های ضخیم اطراف صفحه نمایش وجود دارد که در مقایسه با لپ تاپ هایی مانند Dell XPS 13 ، احساس قدمت قاطعانه ای وجود دارد و این نوار لمسی تفرقه انگیز بار دیگر در بالای صفحه کلید وجود دارد که بسته به آن میانبرها و ابزارهای حساس به متن را به شما می دهد در مورد آنچه شما انجام می دهید.

این صفحه کلید همچنین همان صفحه کلید Magic است که در MacBook Pro 16 اینچی رونمایی شد و جایگزین صفحه کلید بسیار بدخیم Butterfly مدل های قبلی می شود که مستعد انتشار چنین کلیدهای چسبنده و غیرپاسخگویی بود. استفاده از آن بسیار راحت تر است ، و سفر با کلید پاسخگوتر است.

  • 2- موتور عصبی :

تراشه M1 دارای یک موتور عصبی داخلی است ، مولفه ای که اپل چند سال پیش برای اولین بار به تراشه های سری A خود اضافه کرد. موتور عصبی برای سرعت بخشیدن به کارهایی همچون تجزیه و تحلیل ویدئو ، تشخیص صدا ، پردازش تصویر و موارد دیگر طراحی شده است. موتور عصبی 16 هسته ای سری M1 در مقایسه با تراشه های سری A پانزده برابر عملکرد سریعتری دارد و قادر به انجام 11 تریلیون کار در ثانیه می باشد.

  • 3- عمر باتری :

تراشه M1 از هر تراشه دیگری که اپل در سری مک منتشر کرده است بازدهی بالاتری دارد. طول عمر باتری در مک های با تراشه M1 تا 2 برابر بیشتر از Mac های نسل قبل با دیگر تراشه ها است. برای مثال مک بوک پرو 13 اینچی تا 20 ساعت دوام می آورد و این بیشترین دوام باتری در بین مک ها می باشد که دو برابر عمر باتری مدل قبلی است.

  • 4- پردازنده گرافیکی :

تراشه M1 از پردازنده گرافیکی 8 هسته ای بهره می برد، هرچند که در مدل های سطح پایین MacBook Air از پردازنده ای  استفاده شده است که یکی از هسته های پردازنده گرافیکی آن را غیرفعال کرده اند و در عمل از 7 هسته در پردازنده گرافیکی بهره می برد. پردازنده های گرافیکی در مدل های Mac mini ، MacBook Pro و مدل های رده بالای  MacBook Air، از نوع 8 هسته ای هستند که می توانند نزدیک به 25000 رشته را به طور همزمان راه اندازی کنند که طبق ادعای شرکت اپل ، M1 دارای سریعترین گرافیک یکپارچه در رایانه های شخصی می باشد.

  • 5- ویژگی های امنیتی :

مک هایی که با تراشه اینتل تولید می شوند یک تراشه داخلی T2 دارند که امنیت و سایر ویژگی های Mac را کنترل می کند ، اما با وجود تراشه های M1 ، این قابلیت درست در داخل تراشه تعبیه شده و تراشه ثانویه مورد نیاز نیست.

تراشه M1 دارای یک محفظه امن است که قابلیت Touch ID و کنترل کننده ذخیره سازی با سخت افزار رمزگذاری AES را برای عملکرد SSD دارد و همچنین سریعتر و ایمن تر است.

  • 6- آینده Apple Silicon :

شرکت اپل قصد دارد تمام لپ تاپ های خود را به تراشه های Apple Silicon مجهز کند و تراشه های Intel را به طور کامل کنار بگذارد.

پیش بینی شده است روند این انتقال تقریبا دو سال به طول انجامد.

  • 7- سرعت اپل M1 :

پردازنده‌ی اپل M1 در مقایسه با پردازنده‌های اینتل استفاده شده در مک‌های قبلی دارای ۳٫۵ برابر قدرت پردازشی بیشتر، ۶ برابر واحد گرافیکی سریع‌تر و ۱۵ برابر سریع‌تر در قابلیت‌های مربوط به یادگیری ماشینی است. در مقایسه با آخرین نسل از پردازنده‌های اینتل استفاده در لپ‌ تاپ‌های دیگر، پردازنده‌ی اپل M1 دارای قدرت پردازشی ۲ برابری و واحد گرافیکی %۲۵ سریع‌تر است.

مقایسه m1 با اینتل

  • 8- واحد گرافیکی :

پردازنده‌ی اپل سیلیکون دارای واحد گرافیکی ۸ هسته‌ای است. البته نسخه از این پردازنده برای مدل‌های ضعیف‌تر مک بوک ایر هم وجود دارد که دارای واحد گرافیکی ۷ هسته‌ای است.

تمامی پردازنده‌های M1 استفاده شده در مک مینی، مک بوک پرو ۱۳ اینچ و مدل‌های قوی‌تر مک بوک ایر دارای واحد گرافیکی ۸ هسته‌ای هستند. واحد گرافیکی این پردازنده می‌تواند که به صورت هم زمان به اجرای ۲۵۰۰۰ ترد بپردازد و داری توان ۲٫۶ ترافلاپس است.

اپل در رابطه با قدرت گرافیکی این پردازنده می‌گوید که این قوی‌ترین واحد گرافیکی یکپارچه با پردازنده‌ای است که در یک کامپیوتر شخصی استفاده شده است.

  • 9- سریعتر از اینتل :

تراشه M1 در مقایسه با تراشه های اینتل که در نسل های قبل لپ تاپ های مک استفاده می شد بسیار سریعتر هستند به طوری که در عملکرد پردازنده 3.5 برابر و در عملکرد پردازنده گرافیکی 6 برابر سریعتر می باشد.
در مقایسه با جدیدترین تراشه های لپ تاپ های شخصی ،  پردازنده M1 عملکرد 2 برابر سریعتر را ارائه می دهد و این کار را فقط با استفاده از 25 درصد از انرژی انجام می دهد.

مقایسه با اینتل :

وقتی صحبت از عملکرد پردازنده می شود ، M1 حتی بالاترین تراشه های اینتل استفاده شده در نوت بوک های اپل را پشت سر می گذارد. سری های مک با تراشه M1 دارای سریعترین عملکرد تک هسته ای هستند و در عملکرد چند هسته ای نیز با بسیاری از دستگاه های دسک تاپ اپل فاصله زیادی ندارند.

شرکت اپل هنوز مدل های 13 اینچی MacBook Pro و Mac mini را با تراشه اینتل به فروش می رساند و از نظر عملکرد ، نسخه های با تراشه M1 سرعت پردازنده بسیار بالاتری دارند.

سایر مکینتاشهای اپل در آینده به تراشه های Apple Silicon مجهز می شوند ، نکته ای که باید هنگام خرید دقت کنید. در حال حاضر ، نوت بوک ها و دسک تاپ های سطح بالاتر اپل هنوز عملکرد برتر GPU را ارائه می دهند ، اما این می تواند در آینده با شروع نسخه های جدید تراشه های "اپل سیلیکون" تغییر کند.

جمع بندی :

در این مقاله از سایت OSX به بررسی کامل و جامع همه چیز درباره چیپ M1 اپل پرداختیم. همچنین شما می توانید سوالات و نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید. از همراهی شما ممنونیم.

نظرات
انصراف از نظر Close