social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

پیکسل سوختگی در گوشی های آیفون چیست؟

پیکسل سوختگی در گوشی های آیفون چیست؟

پیکسل سوخنگی در نتیجه عدم تعادل و تغییر رنگ در ال سی دی گوشی انجام می شود. پیکسل سوختگی؛ تمام موارد مربوط به صفحه روشنایی را در برمیگیرد . در این مقاله از سایت تخصصی osx به بررسی کامل پیکسل سوختگی در گوشی های آیفون می پردازیم. همراه ما باشید.

هر پیکسل دارای سه یا در برخی موارد چهار ساب پیکسل است که از ترکیب آنها پیکسل نهایی حاصل می شود. در صورتی که هر یک از این ساب پیکسل‌ ها آسیب ببینند و یا در بخش مدارات الکترونیکی دچار مشکل شوند، مشکل خرابی پیکسل رخ می ‌دهد. ایرادی که خود را به شکل پیکسل کاملا خاموش یا اصطلاحا پیکسل سوخته ، پیکسل سفید یا به اصطلاح پیکسل داغ و یا مشکلاتی دیگر نشان می ‌دهد. مشکلی که در ممکن است بر اثر ضربه نیز به وجود بیاید، مثلا زمانی که گوشی اپل یا سامسونگ از دستتان می افتد. استفاده از محافظ صفحه نمایش، تا حد زیادی جلوی ضربه وارد شده را می گیرد و احتمال آسیب پذیری صفحه نمایش را به شدت کاهش می دهد.

مقدمه ای بر پیکسل صفحه نمایش :

در هر صفحه نمایش با قرار گرفتن تعداد بسیار زیادی از پیکسل ها در کنار هم تصاویر و رنگ ها تشکیل داده می شوند. پیکسل هایی که دارای طول و عرض و فاصله ای کاملا دقیق از یکدیگر هستند. صفحه های نمایش و پیکسل های مورد استفاده برای انواع نمایشگر ها دارای انواع CRT، LCD و LED هستند. تمامی نسل های معرفی شده از انواع پیکسل مورد استفاده برای نمایشگر ها از خود نور و رنگی ندارند و این ویژگی را از لامپ های کاتدی و یا فلورسنت دریافت می کنند. بدین معنا که هر پیکسل خود یک منبع نوری نیست، در حالی که در نسل جدید تکنولوژی OLED هر پیکسل خود یک منبع نوری جداگانه است.

علت سوختن پیسکل گوشی آیفون

علت سوختن پیکسل گوشی آیفون چیست ؟

پیکسل اصلی ترین جز تشکیل دهنده انواع نمایشگر ها از جمله تلفن همراه ، تبلت ، تلویزیون ، مانیتور و ... است و دارای سه ساب پیکسل به رنگ های آبی ، قرمز و سبز است که با ترکیب آنها سایر رنگ ها هم ساخته و نمایش داده می شود. پیکسل هم مثل هر جز الکترونیکی دیگر که ما در زندگی روزمره خود با آنها در ارتباط هستیم ممکن است دچار مشکلاتی بشود ، مشکلاتی از قبیل استفاده طولانی مدت  ، داغ شدن باتری و تراشه ها ، استفاده زیر نور مستقیم خورشید و ... از علت های سوختن پیکسل ال سی دی است.

  • انواع پیکسل سوختگی در گوشی :

سوختگی پیکسل موبایل دارای انواع مختلفی است که از جمله ی آن ها می توانیم به سایه زدن صفحه ی نمایش، تغییر رنگ صفحه ی نمایش و به وجود آمدن خطوط رنگی بر روی نمایشگر اشاره نماییم.

در ابتدا یک تعریف کلی و تخصصی تر از سوختگی پیکسل ها ارائه می دهیم که بر اساس آن، سوختن پیکسل های صفحه ی نمایش موبایل باعث می شود تا نقاطی بر روی صفحه ی دستگاه موبایل در بیشتر اوقات به رنگ سیاه و یا زرد باشند و رنگ دیگری در این نقطه نمایش داده نشود. اگر پدیده ای در صفحه ی نمایش موبایلتان روبرو شدید که بخش هایی بر روی نمایشگر شما سیاه شده ، آنها در واقع پیکسل هایی هستند که سوخته‌ اند و تقریبا هم هیچ راهی برای درست کردن آن وجود ندارد مگر این که اصطلاحا با تحریک دائمی پیکسل در بخش مورد نظر و آن هم تنها در صورتی که بنا به تشخیص تعمیرکار حرفه ای موبایل هنوز کاملا نسوخته باشد، بتوان آن را دوباره احیا کرد.

اما به هر حال باید این نکته را بدانید که معموما پیکسل هایی که ضعیف شده اند، به مرور زمان دچار سوختگی کامل و سیاه شدن می شوند. اگر صفحه ی نمایش تغییر رنگ داد، گوشی شما دچار پیکسل سوختگی شده که معمولا هم با تغییر رنگ صفحه نمایش همراه است. این تغییر رنگ به دو صورت خودش را معمولا نشان می دهد.

در حالت اول، بخش هایی از نمایشگر گوشی تیره تر از سایر قسمت های دیگر می شود. در این حالت، پیکسل های قسمت هایی از صفحه موبایل که تیره تر هستند، توانایی خود در تولید روشنایی را از دست داده و به همین علت نمی ‌توانند تا مثل پیکسل های بخش های دیگر صفحه ی نمایش، روشنایی ایجاد کنند و در نهایت، تیره ‌تر به نظر می رسند.

در حالت دوم، که بخش هایی از صفحه ی نمایش رنگی به نظر می‌ رسد و عموما هم رنگی نزدیک به رنگ قرمز و یا زرد پیدا می ‌کند. این حالت نیز با ضعیف شدن ساب پیکسل ها و کاهش توان آن ‌ها در تولید روشنایی ایجاد می گردد. ایجاد سایه بر روی صفحه نمایش که اصطلاحا به آن ایجاد حالت روح و شبح هم گفته می ‌شود، حالتی است که در اثر آن یک تصویر نیمه واضح به صورت دائمی بر روی صفحه ی نمایش موبایل شکل می گیرد. مثلا، اگر صفحه ی گوشی شما کاملا سفید باشد، تصاویر نیمه واضح و سایه مانندی بر روی آن به وجود خواهد آمد.

ایجاد سایه بر روی صفحه نمایش یکی از اصلی ترین اشکال بروز پیکسل سوختگی گوشی است که معمولا بیشتر در نمایشگرهای OLED سامسونگ و در مدل های گلکسی S۸، S۸ Plus، گلکسی S۹ و S۹ Plus، گلکسی S۱۰ و S۱۰ Plus، گلکسی نوت ۸، نوت ۹ و نوت ۱۰ بیشتر از دیگر گوشی ها رخ می دهد.

دیگر مشکلی که در زمینه ی سوختگی پیکسل ها ممکن است پیش بیاید، خطوط رنگی روی نمایشگر است. مثلا ممکن است که در بخشی از صفحه ی نمایشگر گوشی به صورت یک خط دائمی و معمولا سبز رنگ نمایان شود. این خط نشان دهنده ی این است که پیکسل های قسمت مورد نظر از نمایشگر موبایل دچار اختلال شده‌ اند و عملکرد درستی ندارند.

عموما بروز این نوع پیکسل سوختگی ناشی از کیفیت غیر قابل قبول صفحه ی نمایشگر است و معمولا رابطه ای با کاهش قدرت ساب پیکسل ها در تولید روشنایی و تضعیف تدریجی آن ها ندارد.

راه های جلوگیری از سوختن پیکسل

راههای جلوگیری از سوختن پیکسل های صفحه نمایش آیفون X :

  1. اجازه ندهید صفحه نمایش گوشی برای مدت طولانی روشن بماند. اگر با گوشی تان کاری ندارید ، گوشی را در حالت Sleep قرار دهید.
  2. زمان قفل اتومات گوشی را در قسمت تنظیمات بیش تر از 1 یا 2 دقیقه قرار ندهید. برای تنظیم به قسمت Setting>Auto-Lock>Display and Brightness بروید.
  3. اجتناب از نمایش تصویر ثابت بر روی گوشی به مدت طولانی. مثلاً اگر شما اپ GPS گوشی موبایلتان را برای مدت طولانی باز بگذارید یا گیم بازی کنید در حالیکه تصاویری خاص بصورت ثابت و مداوم بر روی صفحه نمایش گوشی هستند، نمایشگر گوشی شما بیشتر مستعد سوختن پیکسل ها خواهد بود.
  4. برای مدت طولانی از صفحه نمایش گوشی با حداکثر روشنایی استفاده نکنید. برای اطمینان خاطر از اینکه تنظیمات اتومات روشنایی صفحه نمایش فعال است به Setting>General>Accessibility>Display Accomodations بروید.

نحوه شناسایی پیکسل سوخته ال سی دی گوشی

هر پیکسل آسیب دیده ای که به رنگ سیاه درآمده باشد به عنوان پیکسل سوخته شناخته می شود. این پیکسل ها در حقیقت خاموش شده اند و یا در هر سه ساب پیکسل دارای ایراد هستند. مشکلاتی که می تواند از خود پیکسل و یا اجزای پشتیبانی کننده نیرو الکتریکی آنها باشد. در چنین حالتی بهترین رویکرد ممکن تعویض تمام صفحه نمایش است و اما توجه کنید که در صورت مشاهده پیکسل ها آسیب دیده تنها راه پیش روی شما تعویض صفحه نمایش نیست! گاهی ممکن است پیکسل صفحه نمایش گوشی شما گیر کرده باشد.

مشکلی که به خصوص در صفحه نمایش گوشی های سامسونگ و اپل رواج بسیاری دارد. احتمال خراب شدن یا سوختن پیکسل مشکل رایجی در بین تمام گوشی هاست، اما لزوما نیاز به تعویض صفحه نمایش نیست. در صورتی پیکسل معیوب به حساب می آید که برای همیشه خاموش یا مشکی رنگ باشد و نتواند رنگ مورد نظر را نمایش بدهد.

مشکل سوختن پیکسل صفحه نمایش گاهی اوقات در نمایشگر ساعت های هوشمند مانند اپل واچ نیز پیش می آید. پیشنهاد می شود جهت جلوگیری از آسیب دیدن پیکسل های اپل واچ، برای خرید محافظ صفحه نمایش اپل واچ اقدام کنید. در چنین شرایطی کریستال مایع در زیر پیکسل ها به درستی توزیع نمی شود و نمایش رنگ و تصویر به مشکل می خورد.

روش های تعمیر پیکسل سوخته گوشی :

  • 1- راه اول : برخی از پیکسل های گیر کرده خود به خود بعد از گذشت مدت زمانی رفع می شود و دیگر در صفحه نمایش قابل رویت نخواهد بود ، پس توصیه می کنم اگر به تازگی متوجه پیکسل سوخته موبایل خود شده اید کمی تامل کنید و منتظر بمانید تا شانس خود را در خصوص رفع این مشکل به صورت خود بخود امتحان کرده باشید.
  • 2- راه دوم : ابتدا باید بگویم که فشار بیش از حد و یا عدم دقت کافی در استفاده از این روش ، منجر به افزایش پیکسل های سوخته و خراب می شود ، پس مسئولیت کار به عهده ماست و باید حداکثر دقت را برای انجام این کار به کار گیرید. موضع مورد نظر را از غبار و گرد و خاک پاک کرده و یک دستمال نانو فیبری تمیز و یک سوزن تهیه کنید. ته سوزن را به صورت کاملا عمود روی پارچه نانو فیبری قرار داده و دقیقا روی پیکسل داغ یا گیر کرده قرار دهید و کمی فشار وارد کنید.
  • 3- راه سوم : برای حل مشکل سوختن پیکسل گوشی بهتر است از روش های نرم افزاری استفاده کنید که دردسرهای روش فیزیکی را هم ندارد ، در ادامه به معرفی تعدادی از نرم افزارهای ترمیم پیکسل سوخته می پردازیم.

راه حل مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی

استفاده از نرم افزار ترمیم پیکسل مرده، راه حل مشکل سیاه شدن صفحه نمایش گوشی :

در صورتی که صفحه نمایش گوشی اپل، سامسونگ، ال جی و یا دیگر برند ها دچار مشکل شده است، پیش از آنکه تصمیم به تعویض یا تعمیر صفحه نمایش گوشی بگیرید بهتر است ابتدا به بررسی اولیه بپردازید. امروزه نرم افزار های بسیاری وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها به آزمون رنگ پرداخته و مشکل را در وهله اول خودتان بررسی کنید. نرم افزارهایی که با استفاده از آن می توانید به بررسی پیکسل های معیوب بپردازید در ادامه معرفی می شوند.

  • 1- PixelHealer، نرم افزار تعمیر پیکسل صفحه نمایش کامپیوتر

از نرم افزارهای کاربردی برای درست کردن صفحه نمایش معیوب برای کاربران ویندوز PixelHealer است. این برنامه نیز با ایجاد تحریک و شوک لازم به کمک شما می آید و شاید صرف هزینه های گزاف تعمیر را از روی دست شما بردارد.

  • 2- استفاده از ابزار IsMyLcdOk برای تست سلامت نمایشگر گوشی

این نرم افزار که قابلیت استفاده به صورت پرتابل برروی ویندوز را دارد، امکان بررسی سلامت صفحه نمایش انواع گوشی های اپل، سامسونگ و دیگر برند های معروف گوشی را در اختیار شما قرار می دهد.

  • 3- برای تست سلامت گوشی های اندروید از Dead Pixels Test and Fix استفاده کنید

نرم افزار Dead Pixels Test and Fix که با استفاده از نام مستعار DPTF نیز شناخته می شود یک روش سریع و آسان برای تعیین و یا تعمیر پیکسل های مرده است. نرم افزاری کاملا رایگان که کاربری ساده ای دارد و همانند دیگر نرم افزارهای معرفی شده در تعیین پیکسل های معیوب یا سوخته صفحه نمایش گوشی به شما کمک می کند.

  • 4- برنامه LCD2، بهترین نرم افزار تعمیر پیکسل سوخته صفحه نمایش گوشی

نرم افزار LCD2 یک ابزار آنلاین برای بررسی پیکسل های گوشی است و با استفاده از آن می توانید طیف های رنگ را بررسی و تعمیر صفحه نمایش گوشی را انجام دهید. در صورتی که پیکسل های صفحه نمایش گوشی به اصطلاح گیر کرده باشند، می توانید با استفاده از نرم افزار تعمیر پیکسل سوخته گوشی، مشکل را رفع کنید.

  • 5- برنامه Pixel Fix، بهترین نرم افزار تعمیر پیکسل سوخته آیفون

در صورتی که سیستم عامل مک استفاده می کنید و تصمیم به بررسی سلامت نمایشگر گوشی هوشمند خود دارید، می توانید از نرم افزار Pixel Fix استفاده کنید. این برنامه همانطور که انتظار می رود برای گوشی های اپل گزینه مناسبی است.

برای تعمیر پیکسل معیوب چه باید کرد؟

در صورتی که مشکل صفحه نمایش گوشی شما خیلی حاد نباشد، یکی از بهترین راه های رفع مشکل خرابی صفحه نمایشی که موقتا خاموش شده است ایجاد تحریک است. برای تحریک کردن گوشی می توانید از دو رویکرد مختلف استفاده کنید.

منطقه معیوب را با استفاده از دست و فشار کم لمس کرده و حالت ماساژ دادن را به وجود بیاورید یا با استفاده از نرم افزار یا ابزار مناسب سیگنال هایی که به سرعت درحال تغییر هستند را به پیکسل هدایت کنید. در صورتی که آسیب دیدگی صفحه نمایش گوشی شما خیلی حاد نباشد با استفاده از روش های گفته شده و نرم افزارهایی که معرفی کردیم، می توانید بدون تعویض کامل صفحه نمایش آسیب دیدگی را برطرف کنید.

پس از اینکه مشکتان حل شد سعی کنید یک قاب مناسب برای گوشیتان تهیه کنید تا مجدد این مسئله برایتان پیش نیاید. وارد شدن فشار به صفحه نمایش گوشی و ضربه خوردن موبایل از دلایلی است که در نهایت منجر به سوختن پیکسل صفحه نمایش می شود.

علت سوختگی پیکسل

جمع بندی :

بهترین راه برای تعمیر پیکسل سوخته ی صفحه ی نمایش این است که در صورت بروز هرگونه خرابی، سوختگی و تغییر حالت صفحه ی نمایش به یکی از مراکز معتبر و متخصصی در زمینه ی تعمیرات موبایل مراجعه کنید تا با تشخیص درست در نهایت با استفاده از لوازم جانبی اصل و همچنین علم لازم در این زمینه، مشکل سوختگی پیکسل های صفحه ی نمایشگر موبایل شما را تعمیر نمایند. در این مطلب به بررسی مشکل سوختگی پیکسل گوشی و انواع مختلف آن و حاشیه های موجود درباره ی آن پرداختیم.

مهم ترین نکته ای که درباره ی این پدیده وجود دارد این است که حتما برای تعمیر هرگونه مشکل برای موبایلتان به مراکز تخصصی تعمیرات موبایل اپل همچون osx مراجعه کنید تا حس خوب اطمینان پس از تعمیرات را تجربه کنید.

نظرات
انصراف از نظر Close