social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

اموزش رجیستری کردن گوشی مسافری در سامانه گمرکی

اموزش رجیستری کردن گوشی مسافری در سامانه گمرکی

در این مقاله از سایت OSX به بررسی کامل و جامع رجستری کردن گوشی می پردازیم. در صورتی که شما به خارج از کشور ایران سفر کنید و تمایل به خرید و وارد کردن گوشی به کشور را داشته باشید، باید پس از بازگشت برای استفاده از گوشی باید ظرف مدت ۳۰ روز عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و گوشی را در طرح رجیستری ثبت نمایید. در غیر اینصورت قادر به استفاده از خدمات اپراتورهای مخابراتی در کشور نخواهید بود. در ادامه این مطلب به آموزش روش‌های رجیستر کردن گوشی مسافری خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید.

آیا رجیستر کردن گوشی مسافرت الزامی است؟

بله! اگر شما در سفری که به خارج از کشور داشته‌اید حتی یک گوشی را وارد ایران کنید که مشمول طرح رجیستری باشد، می‌بایست آن را به گمرک جمهوری اسلامی ایران گزارش داده و ضمن پرداخت حق گمرک گوشی آن را در طرح رجیستری ثبت نمایید.

در غیر این صورت گوشی با سیم کارت های داخل کشور قابل استفاده نخواهد بود. البته برای انجام این کار و پرداخت حق گمرک گوشی به شما 30 روز زمان داده می‌شود. پس روش های رجیستر کردن گوشی مسافرتی الزامی است.

دو روش برای رجیستری کردن گوشی مسافری در سامانه گمرکی وجود دارد که اکنون با هم بررسی می کنیم:

آموزش رجیستری کردن گوشی موبایل

روش اول : رجیستر کردن گوشی از طریق سایت گمرک - رجستری کردن گوشی به صورت مجازی

اما اگر تمایلی مبنی بر مراجعه حضور به دفاتر گمرکی ندارید یا برایتان مقدور نیست که در بدو ورود به خاک ایران هزینه گمرک گوشی را پرداخت نمایید، می‌توانید این کار را کمی به عقب بیندازید چون به شما 30 روز مهلت برای رجیستر کردن گوشی مسافرتی داده می‌شود و انجام این کار از طریق سایت گمرک هم امکانپذیر است. بدین منظور باید مراحل زیر را طی کنید:

1- بر روی صفحه ثبت گوشی های موبایل مسافرتی در سایت سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران لینک قبل مراجعه کنید.

2- ابتدا از شما خواسته می‌شود کد IMEI گوشی مورد نظرتان را وارد کنید. برای دریافت کد IMEI گوشی کافیست که به دایلر آن مراجعه کرده و کد *#06# را شماره گیری کنید. بنابراین کد IMEI گوشی را در فیلد وارد کنید و بعد از ارائه کد امنیتی بر روی گزینه ادامه کلیک نمایید.

  • در دستگاه‌های معتبر و استاندارد، هر ۳ شناسه ( IMEI ) درج شده در هر ۳ محل ، با یکدیگر یکسان است. بنابراین دقت داشته باشید که عوارض را برای شناسه ( IMEI ) واقعی دستگاهتان پرداخت کنید، چون در صورت رخ دادن اشتباه در وارد کردن شناسه ( IMEI )، امکان تغییر آن وجود نخواهد داشت.

3- حالا مشخصات و مدل گوشی خود را مشخص کنید. در نظر داشته باشید که هزینه پرداختی به ازای مدل های مختلف گوشی های هوشمند متفاوت خواهد بود و شما موظف هستید که مدل گوشی خود را به طور صحیح انتخاب کنید، در غیر این صورت سایت سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران مسئولیتی در قبال مشکلات احتمالی بر عهده نخواهد داشت.

  • دقت داشته باشید چنانچه برند و مدل انتخاب شده در این مرحله با دستگاه انطباق نداشته باشد با وجود پرداخت عوارض، دستگاه شما ثبت نخواهد شد. بنابراین حتما در ورود اطلاعات و انتخاب برند و مدل، نهایت دقت مبذول گردد.

4- در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود تا شماره سیم کارت و برخی دیگر از مشخصات خود نظیر شماره ملی، گذرنامه و غیره را وارد کنید. در نظر داشته باشید که شماره سیم کارتی که در این مرحله وارد می‌شود حتما باید به نام شخصی باشد که کد ملی و اطلاعات وی را وارد کرده‌اید، در غیر این صورت سیستم با خطا مواجه شده و اجازه ورود به مرحله بعد از به شما نمی‌دهد

  • ابتدا باید تابعیت مسافر انتخاب شود. اگر تابعیت مسافر، ایرانی است دقت داشته باشید حتماً باید شماره سیم کارت، کد ملی و شماره گذرنامه وارد شده، متعلق به شخص مسافر باشد. در غیر این صورت سایت گمرک، به مرحله بعد نخواهد رفت. درصورتی‌که مسافر، از اتباع غیر ایرانی است، بایستی گزینه مربوطه را انتخاب نماید.

5- بعد از وارد کردن شماره تماس و سایر اطلاعات شما، یک کد امنیتی از طریق پیامک به شماره‌ تماسی که وارد کرده بودید ارسال می‌شود. این کد را وارد فیلد خواسته شده کنید و بر روی گزینه ادامه کلیک نمایید.

6- در این مرحله سایت گمرک، شناسه پرداخت و مبلغ تعیین‌شده حقوق و عوارض گمرکی را نمایش می‌دهد. با کلیک بر روی گزینه “پرداخت” می‌توانید به صفحه پرداخت هزینه مراجعه کرده و حق گمرک را پرداخت کنید.

  • دقت داشته باشید حتماً کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت را تا حصول اطمینان از ثبت دستگاه خود در سامانه همتا نزد خود نگه دارید.

روش دوم : رجیستر کردن گوشی مسافرتی در دفاتر گمرکی - رجیستری کردن گوشی به صورت حضوری

شما باید ضمن مراجعه به دفاتر گمرکی و اظهار گزارش وارد کردن گوشی به داخل کشور و پرداخت هزینه گمرکی آن، گوشی را ثبت نمایید.

لازم به اشاره است که دفاتر گمرک در فرودگاه و پایانه های مرزی وجود دارند، بنابراین شما حتی می‌توانید در بدو ورود خود به داخل خاک کشور این کار را انجام دهید. پس از مراجعه به دفاتر گمرکی از شما خواسته می‌شود تا مشخصات تلفن همراه خود را ارائه کرده و هزینه گمرکی آن را پرداخت نمایید. سپس یک مجوز در اختیارتان قرار داده می‌شود.

رجیستری کردن گوشی

شما باید مجوز ارائه شده را تا پایان مراحل ثبت و رجیستر کردن گوشی در سامانه همتا به همراه داشته باشید. چند روز بعد از اینکه عوارض گمرکی گوشی را ارائه کردید، می‌توانید ضمن مراجعه به سامانه همتا فعال سازی گوشی را انجام دهید.

1-  ابتدا به صفحه سایت همتا مراجعه کنید.

2- حال باید وارد اکانت خود شوید. برای ورود می‌توانید شماره همراه خود را وارد کنید و سپس کد تاییدی که به شماره شما ارسال می‌شود را ارائه نمایید. همچنین امکان ثبت نام در سامانه همتا با استفاده از کد ملی هم وجود دارد. ما در این آموزش قصد دارید به سادگی و با وارد کردن شماره موبایل خود وارد سامانه همتا شویم. بنابراین شماره موبایل خود را وارد و  روی گزینه ( ادامه ) کلیک می‌کنیم.

3- به منظور ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید از منوی سمت راست گزینه ( ثبت اطلاعات مسافری ) را انتخاب کنید. در این شرایط لیستی از گوشی های مسافری نمایان می‌شود که به نام شما رجیستر شده‌اند. طبیعتا اگر دفعه اولی است که به منظور ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا اقدام می‌کنید در لیست مذکور نام هیچ گوشی را مشاهده نخواهید کرد.

4- روی گزینه ( ایجاد ) کلید کنید تا دستور ثبت یک گوی مسافری جدید صادر شود.

5- در این مرحله مطابق باید اطلاعات خاصی را وارد کنید. این اطلاعات شامل کد ملی شما، شناسه پرداخت، شماره گذرنامه، نام گمرک مبدا و شناسه IMEI گوشی می‌شوند. پس از پر کردن فیلدهای مورد نیاز روی گزینه ( ثبت درخواست ) کلیک کنید.

  • اگر گوشی شما از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و دو کد یا شناسه IMEI دارد، با استفاده از آیکون ( بعلاوه ) کنار گزینه مورد نظر، کد IMEI سیم کارت دوم را هم اضافه نمود.
  • بارگزاری تصویر مجوز گمرکی و توضیحات بخش ( شرح کالای مسافری ) اختیاری بوده و الزامی برای ارائه آن ها وجود ندارد.

6- در درج صحیح شناسه پرداخت دقت لازم را صرف کنید. شناسه پرداخت یک کد ۱۵ رقمی است که بعد از پرداخت حق گمرک به موجب یک قبض به شما داده می‌شود. شناسه پرداخت ممکن است با نام های دیگری همچون شماره سفارش، شماره قبض و غیره هم روی رسید گمرک درج گردد.

  • بعد از درخواست مبنی بر ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا باید منتظر بمانید تا اطلاع رسانی از سوی سامانه انجام شود.
  • اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر اگر بنا به هر دلیل اطلاعاتی ورودی شما نادرست باشند، درخواست شما توسط سامانه همتا رد خواهد شد که در این حالت هم از سوی این سامانه پیامک دریافت خواهید کرد.
  • اگر عملیات با موفقیت انجام شده باشد، پیامکی دریافت خواهید کرد که از موفقیت آمیز بودن پروسه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا خبر می‌دهد. عموما اطلاع رسانی سامانه همتا چیزی در حدود یک هفته طول می‌کشد.
  • اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم التحریر پس از ثبت درخواست رجیستر کردن گوشی مسافری در سامانه همتا نمی‌توانید اطلاعات ورودی را ویرایش کنید. بنابراین باید منتظر باشید تا درخواست شما رد شود و سپس مجددا با ایجاد یک درخواست جدید اطلاعات ورودی را تصحیح نمایید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات و پیشنهادات خود را از قسمت کامنت با ما در میان بگذارید.

نظرات
انصراف از نظر Close