social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

اپل پورت لایتینگ را در گوشی آیفون ۱۳ خود حذف می کند؟!

اپل پورت لایتینگ را در گوشی آیفون ۱۳ خود حذف می کند؟!

به تازگی گزارشی منتشر شده است که خبر از تصمیم اپل برای حدف پورت لایتنینگ در حداقل یکی از نسخه‌‌های آیفون 13 می‌دهد. با نگاهی به سیاست‌های اپل، کاملا مشهود است که این شرکت به ‌سمت دستگاه‌های کاملا بی‌سیم حرکت می‌کند و شاید مهم‌ترین مثال برای این موضوع حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری آیفون ۷ باشد. اپل واچ دیگر محصول اپل است که از هیچ پورتی در آن استفاده نشده است. کاربران مجبورند برای ریکاوری و تغییر سیستم عامل ساعت خود آن را به کارخانه بفرستند. در این مقاله از سایت چاپم کن به بررسی اینکه آیا پورت لایتینگ در گوشی آیفون 13 حذف می شود یا نه می پردازیم. با ما همراه باشید.

اپل پورت لایتینگ را در گوشی آیفون ۱۳ خود حذف می کند؟!

سیاست اپل به شکلی است که همیشه می‌خواسته تا به دنبال‌ راه‌هایی برود تا بتواند یک گوشی بدون پورت را راهی بازار کند و از همین رو همیشه به دنبال حذف پورت روی گوشی‌ها بوده و حالا به نظر می‌رسد که این کمپانی به هدف خود نزدیک شده و می‌خواهد پورت لایتنینگ را حذف کند.

اگر بخواهیم از مسائل مختلف به این قابلیت نگاه کنیم، حذف پورت لایتنینگ برای آیفون‌ها منطقی به نظر می‌رسد چرا که با وجود این پورت یک فضای فیزیکی از فضای داخلی آیفون را به خودش اختصاص می‌دهد و همچنین به دلیل اینکه وجود این پورت یک حفره را در آیفون ایجاد کرده است آب یا دیگر موادها می‌تواند به راحتی وارد آیفون شوند.

حتی از نگاه سطحی دیگر، حذف این پورت باعث می‌شود که یک قسمت فیزیکی که احتمال خرابی آن زیاد است، چرا که در هر زمان با کاربر در ارتباط است؛ حذف شود، که این خود یک مزیت‌هایی برای کمپانی اپل محسوب می‌شود.

این تمام مزیت‌ها و ویژگی‌هایی بود که بعد از حذف این پورت با آن روبه‌رو خواهیم شد، که بیشتر این‌ها برای کمپانی اپل قابل استفاده خواهد بود. حالا به نظر شما مزیت این کار برای کاربران چه خواهد بود؟ کاربرانی که امروزه برای خرید گوشی‌های اپل باید مبلغ زیادی پرداخت کنند؛ حالا بعد از این قابلیت چه قیمتی را باید اضافه‌تر پرداخت کنند؟

اگر کمی شما دقت کنید؛ متوجه خواهید شد که بعد از حذف پورت لایتنینگ، لوازم‌ جانبی‌های زیادی در سراسر جهان که برای اتصال به پورت‌های آیفون می‌شدند بلا استفاده خواهند شد و تمامی آن‌ها به زباله‌های الکترونیکی تبدیل خواهند شد. این لوازم جانبی به خیلی زیاد در سراسر جهان یافت می‌شوند، به مانند انواع کابل‌ها، شارژر‌ها، مموری کارت‌های خارجی، داک‌ها، دوربین‌های مادون قرمز و ابزار‌های کنترل کننده‌ی پهباد‌ها و ربات‌ها.

اینکه بخواهیم تصور کنیم که چه تعداد و چه مقدار لوازم جانبی مخصوص پورت لایتنینگ در سراسر جهان هم اکنون وجود دارد بسیار سخت و دور از ذهن است. اما اگر بخواهم به زندگی خودمان نگاهی کنیم اکنون متوجه خواهیم شد که چه مقدار لوازم جانبی در اختیار ماست و از آن ‌ها استفاده می‌کنیم. بدون شک حذف کردن پورت لایتنینگ از آیفون به یک‌باره حجم بسیار زیادی از زباله‌های الکترونیک را ایجاد خواهد کرد و اپل به‌خوبی از این موضوع مطلع است.

اپل پورت لایتینگ را در آیفون ۱۳ حذف می کند

تاریخچه پورت لایتنینگ اپل :

لایتنینگ پورت اتصال به کامپیوتر و شارژری است که توسط شرکت اپل طراحی و تولید شد. این پورت که در تاریخ 12 سپتامبر 2012 معرفی شد، برای جایگزینی با کانکتور اتصال 30 پینی که با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شد، به بازار آمد. هم‌اکنون از پورت لایتنینگ در محصولاتی چون آیفون‌ها، آیپد‌ها، آیپادها، نمایشگرهای اکسترنال، دوربین‌ها، پاوربانک‌های مخصوص محصولات اپل و دیگر لوازم جانبی این شرکت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های لایتنینگ را می‌توان نسخه جدید (8 پین) همان کابل‌های 30 پین قدیمی نامید.

از نکات مثبت این پورت می‌توان به امکان استفاده از هر دو طرف آن اشاره کرد، به طوری که پورت تعبیه شده روی گوشی، کابل را از هر دو طرف، پذیراست. iPhone 5، iPod Touch، iPod Nano (نسل 7)، iPad (نسل 4)، و iPad Mini (نسل اول) از جمله دستگاه‌هایی بودند که با پورت لایتنینگ سازگاری داشتند.

با وجود گذشت سال‌ها استفاده از پورت لایتنینگ اما اپل از سال 2018 به‌تدریج از آن عبور کرده و به کابل‌های USB-C که هم‌اکنون در بازار دستگاه‌های هوشمند بسیار متداول هستند، روی آورد، تا جایی که هم‌اکنون برخی از دستگاه‌های این شرکت از این پورت بهره می‌برند.

این موضوع تا جایی ادامه پیدا کرد که مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس محصولات اپل به‌تازگی اعلام کرده که این شرکت قصد دارد در سال 2021 پورت لایتینگ که در حال حاضر برای شارژ کردن دستگاه استفاده می‌شود را به صورت کامل حذف کند.

آیا حذف شارژر از آیفون 12 در عمل برای محیط زیست مفید بود؟

تصور اپل این بود که کاربران می‌توانند از آداپتور شارژر سابق خود استفاده کنند. تصوری که به چندین دلیل غلط و غیرواقعی بود. اول اینکه تنها آیفون 11 همراه با آداپتور شارژر USB-C عرضه شده بود و دوم، آن هم توان لازم برای شارژ سریع نه آیفون 12 و نه آیفون 11 را نداشت.

پس به طور خلاصه؛ خیر. حذف شارژر از آیفون 12 نه برای کاربران وفادار به اپل و نه محیط زیست مفید نبود.

آیفون 13 بدون پورت شارژر چه مشکلات دیگری ایجاد می‌کند؟

می‌دانیم اپل تا چه اندازه به نگه داشتن کاربر در اکوسیستم خود علاقه مند است. iCloud, Apple ID, حتی درگاه لایتنینگ و البته، فروشگاه اپل. یکی از مواردی که اپل در طول سال‌ها به آن مصر بوده است، تعمیر گوشی‌های آیفون توسط خود این شرکت است.

حذف پورت شارژر از آیفون باعث خواهد شد برای کوچک‌ترین کار تعمیراتی که می‌توان به راحتی در خانه انجام داد یعنی ریست کردن گوشی در حالت ریکاوری، مجبور به مراجعه به Apple Store باشید. چیزی که برای طرفداران اپل در هیچ جای دنیا و به خصوص ایران به هیچ عنوان خوشایند نخواهد بود.

کار‌های ضروری چون انتقال اطلاعات یا پخش موسیقی می‌توانند به صورت بی‌سیم انجام شوند. بلوتوث و وای‌فای دو روش آسان برای انتقال فایل‌ها هستند. با این وجود ممکن است افراد زیادی بخواهند حداقل تا آینده‌ای نه چندان نزدیک از روش‌های سنتی خود برای گوش کردن به موسیقی یا انتقال اطلاعات استفاده کنند.

کانکتور هوشمند در گوشی آیفون 13

اما حذف پورت لایتنینگ تنها چیزی نیست که در گوشی آیفون 13 سال آینده اپل اتفاق می‌افتد. ظاهراً شرکت کوپرتینویی قصد دارد همانند تبلت‌های آیپد خود، از یک کانکتور هوشمند در این گوشی‌ها استفاده کند که باعث سازگاری آ‌ن‌ها با انبوه لوازم جانبی دیگر محصولات شرکت اپل می‌شود. در حال حاضر بسیاری از لوازم جانبی بازار از درگاه لایتنینگ استفاده می‌کنند.

از یک استند شارژ ساده سیمی از طریق CarPlay گرفته تا دستگاه‌های پخش کننده صوتی و تصویری، همگی به این درگاه قدیمی آیفون‌های اپل مجهز هستند. تعویض نوع کانکتور، دقیقاً‌ همان دردسرهایی را دارد که اپل از یک پورت 30 پین به لایتنینگ تجربه کرده است.

حذف پورت لایتینگ آیفون ۱۳

حذف درگاه لایتنینگ از آیفون برای گوشی‌های اندرویدی چه معنایی خواهد داشت؟

اگر این سوال برای شما نیز پیش‌آمده باشد که ما چگونه مطمئن هستیم که اپل از این موضوع آگاه است باید بگوییم که در سال گذشته میلادی کمپانی اپل در مقابل European Commission ، اقدام به دفاع از خود کرد و برای جایگزینی پورت لایتنینگ با USB-C گفت که اگر این کمپانی بخواهد به یکباره این تغییرات را انجام دهد و این پورت را حذف کند؛ باعث به وجود آمدن مشکلات و اختلال‌هایی در صد‌ها میلیون دستگاه و لوازم جانبی خواهد شد که هم اکنون فقط اروپایی‌ها دارند از آن‌ها استفاده می‌کنند. البته اپل در این جلسه سایر قاره‌ها را فاکتور گرفته است.

اکنونو با توجه به صحبت‌های کمپانی اپل کاملا متوجه شدیم که به وقوع پیوستن این کار باعث تولید مقدار قابل توجهی زباله‌ی الکترونیکی خواهد شد، اما اپل به نظر شما اپل چه کارهایی انجام خواهد داد؟

اکنون به طور حتم نمی‌توانیم بگوییم که کمپانی اپل شارژر‌های بدون سیمی را هم برای آیفون ساخته است، شاید این غول تکنولوژی آمریکایی بخواهد از این شارژر به عنوان پلی برای عبود از این دوران به دوران بعد از حذف پورت لایتنینگ استفاده کند. بدون شک انجام این کار و راه حل ارائه شده توسط اپل ارزان نخواهد بود.

البته به این نکته نیز باید توجه کنیم که کمپانی اپل از تمامی گوشی‌های خود به مدت شش سال پشتیبانی خواهد کرد از همین رو می‌توان گفت که عمر گوشی‌های این شرکت طولانی است و این کار باعث نمی‌شود تا تمامی این لوازم جانبی به یک‌باره تبدیل به لوازم بی‌مصرفی شوند. . البته تجربه‌ی کاربران نشان می‌دهد که با وجود اینکه عمر آیفون‌ها بالاست، اما لوازم جانبی این گوشی‌ به اندازه‌ی خود آیفون بادوام نیستند.

نظرات
انصراف از نظر Close