social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

بهترین قابلیت های ios15 را بدانید

بهترین قابلیت های ios15 را بدانید

اپل در ژوئن 2021 آخرین نسخه سیستم عامل iOS خود ، iOS 15 را که در 20 سپتامبر منتشر شد ، معرفی کرد. iOS 15 ویژگی های جدیدی را برای تماس های FaceTime ، ابزارهایی برای کاهش حواس پرتی ، تجربه اعلان های جدید ، ویژگی های حفظ حریم خصوصی ، طراحی مجدد کامل برای سافاری ، آب و هوا ، و نقشه ها ، و موارد دیگر را معرفی کرد. در این مقاله از سایت osx به بررسی کامل بهترین قابلیت های ios 15 می پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا iPhone یا iPad شما از ویژگی های iOS 15/iPadOS 15 پشتیبانی می کند؟

مهمتر از همه ، iOS 15 و iPadOS 15 با همه مدلهای iPad و iPhone مشابهی که سال گذشته توسط iOS 14 و iPadOS 14 پشتیبانی می شد ، سازگار است. این بدان معناست که iOS 15 می تواند بر روی iPhone 6s و نسخه های بعدی اجرا شود ، در حالی که iPadOS 15 در iPads هایی که به مدل نسل پنجم برمی گردند پشتیبانی می شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که برخی از ویژگی های iOS 15 به iPhone XS یا جدیدتر نیاز دارند ، از جمله Spatial Audio on FaceTime ، Portrait Mode در FaceTime ، پس زمینه متحرک جدید در برنامه Weather و موارد دیگر. برخی ویژگی ها نیز به iPhone 12 یا جدیدتر نیاز دارند.

1- ویژگی های جدید FaceTime

یکی از بزرگترین تمرکز iOS 15 و iPadOS 15 FaceTime است که دارای ویژگی های جدیدی است. FaceTime در میان همه گیری COVID-19 به یک ابزار فزاینده مهم برای بسیاری از کاربران تبدیل شده است و اپل تماس های بین پلتفرم ، بهبود کیفیت صدا و تصویر و موارد دیگر را آسان تر می کند.

یکی از بزرگترین تغییرات iOS 15 ، در برنامه فیس تایم نهفته است. جایی که این برنامه اکنون بسیار کاربردی تر شده و مکالمات گروهی درون آن ، بهتر از پیش صورت می‌پذیرد. این برنامه اکنون از صدای فضایی پشتیبانی می‌کند ، به این معنی که منبع صدا دقیقا جایی است که تصویر کاربر قرار دارد. فیس تایم برای اولین بار برای کاربران اندروید و ویندوز نیز عرضه خواهد شد تا با دوستان خود در سایر پلتفرم‌ها نیز بتوانید با خیال راحت صحبت کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های سیستم عامل iOS 15 را می‌توان Grid View دانست که تماس گروهی را در کنار حالت Portrait نمایش می‌دهد؛ پس زمینه تار شده و تمرکز روی شما خواهد بود.

بد نیست بدانید که لینک‌های FaceTime در iOS 15 وجود خواهد داشت که می‌تواند پیوندی را برای کمک به برنامه‌ریزی تماس ایجاد کند؛ این قابلیت را می‌توان مشابه کار کردن با لینک Google Meet دانست. قابلیت SharePlay هم در نسخه جدید iOS وجود دارد؛ شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید اشتراک‌ گذاری موسیقی، تماشای نمایش‌های تلویزیونی و فایل‌های ویدیویی را در کنار اشتراک‌گذاری نمایشگر خود، انجام دهید. توجه داشته باشید که امکان گسترش SharePlay به AppleTV هم وجود دارد؛ انجام این کار برای اشتراک‌ گذاری فایل ویدیویی می‌تواند کارآمد باشد. همچنین سرویس‌هایی همانند تیک‌تاک، Disney+، ESPN و سایر موارد هم با استفاده از SharePlay سیستم عامل iOS 15 پشتیبانی می‌شوند.

2- حالت فوکس

اگر به دنبال راه های جدیدی برای مدیریت اعلان ها و افزایش تمرکز هستید ، iOS 15 و iPadOS 15 ارتقاء عمده در این دسته ها هستند. تمرکز به شما امکان می دهد اعلان ها ، صفحه اصلی خود را سفارشی کنید ، وضعیت خود را در پیام ها به اشتراک بگذارید و موارد دیگر.

این قابلیت جدید درواقع همان قابلیت Do Not Disturb است که به شکل خاصی پیشرفت کرده است. البته برای شخصی سازی و فعال سازی دقیق آن مطابق نیاز خود باید وقت زیادی بگذارید که می تواند حوصله سر بر باشد. اپل به طور پیشفرض پروفایل های کار، شخصی، باشگاه و مواردی اینچنین را ایجاد کرده و البته دست شما در ایجاد پروفایل جدید باز است. برای مثال در حالت کار شما می توانید تعیین کنید که چه افرادی به شما دسترسی داشته باشند. بعد از آن باید اپ هایی را تعیین کنید که در این حالت امکان ارسال نوتیفیکیشن دارند.

در بخش بعدی می توانید معین کنید که چه صفحاتی از هوم اسکرین قابل مشاهده باشد و در نهایت زمان و مکانی که این حالت باید فعال و غیرفعال شود را انتخاب کنید. حالا کار به پایان رسیده است. حالا اگر پروفایل کار را انتخاب کنید، تنها افراد و اپ هایی که مشخص کردید به شما دسترسی دارند. این قابلیت جدید در صورتی که زمان کافی صرف شخصی سازی آن کنید بسیار کاربردی خواهد بود.

3- برنامه جدید آب و هوا

یکی از بهترین ویژگی های iOS 15 برنامه آب و هوا است. برنامه جدید آب و هوا با یک طراحی کاملاً جدید، اعلان های زمان واقعی، انیمیشن های زیبا و موارد دیگر را اضافه می کند. طراحی جدید بسیار چشمگیر است زیرا بر اساس شرایط فعلی در منطقه شما تغییر ترتیب می دهد. به عنوان مثال ، اگر بیرون باران می بارد یا باران به زودی می بارد، برنامه طرح خود را برای نمایش پیش بینی ساعتی ، بارش ساعت بعد و رادار در بالا تنظیم می کند.

4- تغییرات سافاری

عمده ترین تغییر ظاهری در iOS 15 به یکی از عمده ترین ابزارهای کاربردی این سیستم عامل یعنی سافاری باز می گردد. حالا سافاری از افزونه ها پشتیبانی می کند و حتی می تواند ظاهر صفحه اصلی را تغییر دهد. همچنین نوار آدرس از بالای صفحه به پایین منتقل شده که کار کردن با سافاری را ساده تر از قبل می کند. این ویژگی جدید را اپل Tab Bar نامیده است. شما با این حالت به سادگی می توانید به تب ها جابجا شوید و دقیقا مشابه ایفون های فیس آیدی دار که بین اپ ها جابجا می شدید با یک سوایپ به هر سمتی مرورگری سریعتر داشته باشید.

مدیریت تب های گوناگون نیز در سیستم عامل جدید بهتر شده و حالا شما به جای تب هایی که روی هم قرار میگیرند، بلوک های مجزا را شاهد هستید. این طراحی کار مدیریت تب ها و انتخاب بستن تب های غیرضروری را ساده تر از قبل می کند.

ویژگی جدید دیگر سافاری این است که مشابه مرورگرهای اج و کروم، اکنون می‌توانید صفحه اصلی را شخصی‌سازی کنید. بک‌گراند‌های متنوع، گزارش حریم خصوصی و مجموع لینک‌ هایی که با شما به اشتراک گذاشته شده همه به صورت گزینه‌های قابل فعال‌سازی در اختیارتان قرار داده می‌شوند. از این‌ها مهم‌تر امکان فعال کردن افزونه‌های متنوع است که به مرور توسعه‌دهنده‌ها آن را برای سافاری هم عرضه می‌کنند.

5- متن زنده (Live Text)

با iOS 15 و iPadOS 15 ، تصاویر اکنون کاملاً تعاملی هستند. این بدان معناست که اکنون می توانید روی متن موجود در تصاویر مانند آدرس ها ، ایمیل ها ، شماره تلفن ها و موارد دیگر ضربه بزنید. سپس می توانید متن را در جایی دیگر کپی کنید ، مسیرها را دریافت کنید ، به برنامه های ایمیل یا تلفن بروید و موارد دیگر. در اینجا چگونه اپل ویژگی جدید Text Text را توضیح می دهد:

Live Text از هوش روی دستگاه برای تشخیص متن در یک عکس و امکان اقدام کاربران استفاده می کند. به عنوان مثال ، کاربران می توانند عکس دستور العمل خانوادگی دست نویس را جستجو و مکان یابی کنند ، یا یک شماره تلفن را از ویترین فروشگاه با گزینه برقراری تماس بگیرند. با استفاده از موتور عصبی اپل ، برنامه دوربین همچنین می تواند به سرعت متن را در لحظه تشخیص دهد و کپی کند ، مانند رمز عبور Wi-Fi که در کافی شاپ محلی نشان داده شده است. با Visual Look Up ، کاربران می توانند در مورد هنرهای رایج و مکان های دیدنی در سراسر جهان ، گیاهان و گلهای موجود در طبیعت ، نژادهای حیوانات خانگی و حتی کتاب پیدا کنند.

6- عکس ها

اپلیکیشن Photos با iOS 15 و iPadOS 15. شخصی تر می شود. اپل یک ویژگی Memories تعاملی جدید اضافه کرده است که به شما امکان می دهد "ظاهر و احساس داستان خود را با آهنگ و حالت مطابقت شخصی کنید". همچنین به لطف ویژگی های جدید هوش برای جستجوی عکس ها بر اساس مکان ، افراد ، صحنه ها یا اشیاء ، در حال حاضر یافتن تصاویر از طریق جستجوی Spotlight آسان تر است و با استفاده از Live Text ، Spotlight می تواند متن و دست خط را در عکس ها پیدا کند.

تصاویر در بخش Spotlight قرار خواهند گرفت و شما می‌توانید به راحتی دنبال شخص خاص و موردنظرتان باشید که به تازگی هم با او عکس یادگاری ثبت کرده‌اید. همچنین در بخش Memories هم پیشرفت‌هایی به وجود آمده است؛ در این بخش از تصاویر، مجموعه‌ای از عکس‌های شما به صورت خودکار و البته هدفمند انتخاب خواهند شد و با انتخاب یک موسیقی خاص به صورت کلیپ در اختیارتان قرار خواهند گرفت؛ این موارد را می‌توان یکی از بهترین امکانات iOS 15 به حساب آورد.

7- اپل مپس

این ویژگی جدید نه فقط از دسترس کاربران ایرانی که از دسترس بسیاری از کاربران اپل خارج است. درواقع این قابلیت صرفا محدود به چند شهر نیویورک، سانفرانسیسکو، لوس آنجلس و لندن شده است. این ویژگی جزئیات دقیق و کاملی از شهرهای تحت پوشش را ارائه می دهد. برای مثال شما می توانید حتی تعداد درختان یک محدوده خاص را بررسی کنید. اپل به صورت وسواس گونه لایه‌های جزئیاتی بسیاری از مکان‌های دیدنی این شهر‌ها را به مپس اضافه کرده، به گونه‌ای که شما می‌توانید آجرهای مجسمه آزادی یا ایستگاه مرکزی نیویورک را بشمارید. اپل می‌گوید به زودی شهرهای دیگری به این حد از جزئیات می‌رسند.

8- سیری بدون نیاز به اینترنت

شاید شما خیلی از سیری استفاده نکنید، اما اگر هم اهل استفاده از آن باشید حالا باید بدانید که بدون نیاز به اینترنت بخش عمده ای از امور را انجام می دهد. به لطف پردازش های موتور عصبی و هوش مصنوعی پردازنده های اپل حالا سیری بسته به دستگاه و بدون نیاز به اینترنت امور را بررسی می کند.

جمع بندی

اپل در ژوئن 2021 آخرین نسخه سیستم عامل iOS خود ، iOS 15 را که در 20 سپتامبر منتشر شد ، معرفی کرد. iOS 15 ویژگی های جدیدی را برای تماس های FaceTime ، ابزارهایی برای کاهش حواس پرتی ، تجربه اعلان های جدید ، ویژگی های حفظ حریم خصوصی ، طراحی مجدد کامل برای سافاری ، آب و هوا ، و نقشه ها ، و موارد دیگر را معرفی کرد. در این مقاله به معرفی برخی از بهترین قابلیت های این آبدیت پرداختیم. از همراهی شما ممنونیم.

نظرات
انصراف از نظر Close