social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

تعمیر مک بوک آب خورده

تعمیر مک بوک آب خورده

یکی از رایج ترین مشکلاتی که به خرابی و تعمیر مک بوک می انجامد، آب خوردگی این دستگاه است . مهم این است بدانیم در زمان اب خوردگی چه کنیم تا خرابی پیشروی نکند و با کمترین هزینه مشکل برطرف شود. در این مقاله از سایت osx به شما کمک میکنیم تا درمورد تعمیرات مک بوک آب خورده اطلاعات زیادی را بیاموزید. با ما همراه باشید.

نکاتی برای نگهداری بهتر از مک بوک :

باید تمام تلاش خود را کنید تا از مک بوک خود بهتر مراقبت کنید. این دارایی ارزشمند و با کیفیت تان در حال حاضر قیمت بالایی دارد. پس قدردان کیفیت آن باشید و با رعایت نکات زیر، عمر طولانی‌تری به آن ببخشید.

  • 1- آنتی ویروس

هر چند برنامه‌هایی که در اپ استور وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، بازبینی شده اند؛ اما ممکن است از طریق فلش، دیسک، نرم افزارهای مختلف و … بدافزار وارد مک بوک شما شوند. استفاده از آنتی ویروس، به شما کمک می‌کند تا این بدافزارها را بشناسید و از نصب و ورود آن به سیستم کامپیوتر خود جلوگیری کنید.

بدافزارها می‌توانند سیستم را مختل کنند و گاهی خسارت‌های جبران ناپذیری به سیستم شما وارد می‌کنند. از این رو اگر دوست ندارید نیازمند تعمیر مک بوک اپل خود شوید، بهتر است آن‌ها را نادیده نگیرید.

  • 2- به روز رسانی‌ها را انجام دهید

برنامه‌هایی که برای آپدیت مک بوک به بازار عرضه می‌شوند، معمولا کیفیت بالاتر و عملکرد بهتری دارند. البته باید اجازه دهید که این برنامه‌ها امتحان خود را پس دهند. یعنی با ورود آپدیت جدید به بازار، سریعا سراغ آن نروید. اجازه دهید دیگران آن را نصب کنند و نقد و بررسی‌ها انجام شود. سپس در صورت تایید، آن را نصب کنید.

گاهی اوقات برنامه‌های جدید دچار ایراداتی هستند که تا زمان استفاده، مشخص نمی‌شوند. اجازه دهید ایرادات احتمالی خود را نشان دهند. سپس نسخه به روز را جایگزین نسخه قدیمی ‌کنید.

  • 3- مک بوک خود را تمیز نگه دارید

برای این که کمتر نیازمند تعمیر مک بوک اپل خود شوید، آن را همیشه تمیز نگه دارید. گرد و غبار می‌توانند وارد سیستم شوند و عملکرد آن را مختل کنند. هر روز با یک پارچه نرم و مخصوص، گرد و غبار را از روی سیستم خود بزدایید. برای تمیز کردن صفحه مک بوک نیز می‌توانید از محلول‌های مخصوص استفاده کنید.

  • 4- برنامه‌ های متعددی را در حال اجرا نگذارید

برخی از کاربران عادت دارند چندین برنامه را با هم بر روی سیستم خود باز می‌کنند. اگز جزو این افراد هستید، باید بدانید که مک بوک شما عمری طولانی نخواهد داشت. این کار سبب می‌شود تا فشار بالایی به سیستم کامپیوتر وارد شود.

سعی کنید برنامه‌هایی را که اجرای آن‌ها در حال حاضر لازم نیست، متوقف کنید و به طور کامل از آن‌ها خارج شوید. به پردازشگر دستگاه اجازه استراحت بدهید.

تعمیر مک بوک آب خورده

  • 5- نگهداری از سخت افزار مک بوک

ظاهر مک بوک، حتما برایتان مهم است. بهتر است از محافظ نمایشگر، قاب نگهدارنده، محافظ کیبورد و … استفاده کنید. در این صورت نه تنها ضربه به این بخش‌ها اثری نخواهد داشت بلکه، مانع از ورود گرد و غبار به بخش‌های داخلی مک بوک شما می‌شود.

از پرت کردن، ایجاد ضربه، خراش یا باز و بسته کردن غیر اصولی صفحه مک بوک خودداری کنید. این قطعات حساسیت بالایی دارند و باید دقت داشته باشید که خراب شدن آنها، ممکن است هزینه زیادی را بر دوشتان بگذارد.

  • 6- مراقبت از باتری مک بوک

موارد زیر به شما کمک می‌کنند تا طول عمر باتری را به عنوان یک بخش مهم در مک بوک، افزایش دهید:

  1. هنگامی که برای اولین بار آن را روشن می‌کنید، اجازه دهید تا کاملا باتری تخلیه شود سپس آن را دوباره شارژ کنید؛
  2. از گزینه Energy Saver استفاده کنید؛
  3. نور صفحه نمایش را کم کنید؛
  4. در مواقعی که به وای فای و بلوتوث نیاز دارید آن‌ها را خاموش کنید؛
  5. کالیبره کردن باتری را برای مک بوک‌های قدیمی‌تر انجام دهید. بدین صورت که آن را کامل شارژ کنید، سپس اجازه دهید باتری خالی شده و دستگاه خاموش شود. سپس چند ساعت بعد مجددا آن را شارژ کنید.
  6. باتری را دائما در حال شارژ شدن نگه ندارید، این کار به علت نوسانات الکتریکی ممکن است به باتری آسیب بزند.
  • 7- فایل‌های اضافی را پاک کنید

حجم حافظه مک بوک را با فایل‌های بلا استفاده، برنامه‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید و اطلاعات اضافی پر نکنید. اگر هر یک از این موارد را بر روی مک بوک خود دارید، سعی کنید آن‌ها را پاک کنید.این کار به افزایش سرعت و بالا رفتن کیفیت عملکرد مک بوک کمک می‌کند.

اقداماتی که پس از آبخوردگی مک بوک باید انجام دهید :

  1. اولین کاری که باید بلافاصله بعد از ریختن آب بر روی مک بوک و قبل از سپردن تعمیر مک بوک آب خورده به مرکز تعمیرات انجام دهید، این است که باتری این سیستم را بیرون بیاورید و هر وسیله جانبی متصل شده به مک بوک را از آن جدا کنید.
  2. اگر زمانی که آب یا مایعات دیگری بر روی مک بوک شما ریخت، این دستگاه روشن بوده است بهتر است مک بوک را خاموش کنید.
  3. پس از اینکه مک بوک را خاموش کردید، این دستگاه را سر و ته کنید؛ چراکه انجام این کار موجب می شود، آب ریخته شده بر روی مک بوک به داخل کیبورد و مدارات این دستگاه نفوذ نکند یا اینکه کمتر به داخل کیبورد مک بوک نفوذ کند که این کار تعمیر مک بوک آب خورده را آسان تر می کند.
  4. با وجود اینکه توصیه می شود بلافاصله بعد از آب خوردگی مک بوک، این دستگاه را جهت تعمیرات به نمایندگی تعمیر مک بوک بسپارید، ممکن است این امکان برای شما فراهم نباشد؛ در این صورت بهتر است برای 48 ساعت کامل آن را خاموش کنید؛ چراکه این کار تاثیرات آب خوردگی مک بوک را به این دلیل که هیچ جریانی در آن شکل نمی گیرد، کاهش می دهد.

آیا امکان تعمیر مک بوک آب خورده وجود دارد؟

شاید فکر کنید امکان تعمیر مک بوک آب خورده وجود ندارد و بعد از بروز چنین مشکلی برای مک بوک خود باید به فکر یک سیستم جدید باشید؛ درصورتی که این مسئله بعد از عیب یابی دقیق سیستم شما مشخص می شود. پس بهتر است قبل از ناامید شدن، مک بوک خود را جهت عیب یابی به نمایندگی تعمیرات مک بوک بسپارید. تکنسین های این مرکز تمام تلاش خود را می کنند که مک بوک آب خورده شما را به بهترین شکل ممکن تعمیر کنند.

مراحل تعمیر مک بوک آب خورده

مراحل تعمیر مک بوک آب خورده :

1- شوکه نشوید! به سرعت دستگاه را از برق بکشید!

همانطور که می دانید آب و قطعات الکترونیکی زیاد رابطه خوبی با هم ندارند چرا که آب رسانایی بسیار قوی برای عبور دادن جریان الکتریکی می باشد و اگر مقدار زیادی آب دورو بر مک شماست بی خیال مک خود شوید! برای اقدامات اولیه در صورتی که اطلاعاتی ندارید به نزدیکترین الکتریکی ممکن تماس بگیرید و داستان را در میان بزارید .

2- لپ تاپ را سر و ته کنید!

گام بعدی ، که باید به فاصله زمانی یکی دو ثانیه بعد از گام یک انجام شود ، این است که لپ تاپ را وارونه کرده،طوری که صفحه نمایش به سمت زمین قرار بگیرد اما حالت ال شکل لپ تاپ حفظ شود . با این کار نیروی جاذبه به اندازه ای که ممکن است به تخلیه مایع از صفحه کلید کمک می کند. حواستان باشد که لپ تاپ را وارونه روی حوله ای بگذارید  تا بتواند مایع خارج شده را به خود جذب کند.

«اجازه دهید جاذبه زمین هم در انجام کار نقشی موثر ایفا کند! بلافاصله لپ تاپ را به شکل ال وارونه در آورید.»

3- درب پشتی را باز کنید.

با استفاده از یک پیچ گوشتی کوچک ، پشت لپ تاپ را باز کنید. این کار ، البته ، کمی بسته به مدل لپ تاپ شما متفاوت است، اما مطمئن هستم شما از پس این کار به سادگی برمی آیید. «به خصوص در رایانه های مک ، تمام پیچ ها به یک اندازه نیست. در هنگام باز کردن پیچ ها به خاطر بسپارید که هر پیچی مربوط به کدام قسمت است.»

4- باتری و هارد دیسک را از محل خود خارج کنید

قبل از ادامه کار در مراحل بعدی ، بهتر است احتمال عدم خرابی قطعات حساس را با لمس بعضی قطعات فلزی در اطرافتان با دست برای حذف الکتریسته ساکن بالقوه بدن خود به حداقل برسانیم..

نیازی به گفتن نیست، باتری ها و مایعات – به ویژه مایعات  حاوی قند و مایعات اسیدی – میانه خوبی با هم ندارند. هر گاه که چنین مایعاتی  روی لپ تاپ شما ریخت ، در اسرع وقت باید باتری را  خارج کرده. سپس ، دیسک سخت را نیز در آورید. شما که دوست ندارید روی رسیدن مایع به هارد دیسک و خطر از دست رفتن فایلهای با ارزش ریسک کنید؟هان؟!

5- قسمت های داخلی را خشک کنید

با یک حوله کاغذی از هر نوعی که باشد، شروع به تمیز  و خشک کردن قسمت های داخلی لپ تاپ خود کنید. بسته به مقدار مایع ریخته شده، این گام ممکن است سریع یا طولانی باشد. برای اینجانب، این کار حدودا ۱۰ دقیقه برای خشک کردن همه قسمت ها زمان برد .

«بعضی از کاربران ترجیح می دهند از سشوار برای خشک کردن داخل استفاده کنند. این تصمیم به خودتان بستگی دارد ، اما من به شما توصیه می کنم این کار را انجام ندهید. کار کم خطر تر را انجام داده و از حوله استفاده کنید. ما  که نمی خواهیم قسمت های داخلی را حرارت شدید بدهیم! »

6- تمیز کردن قسمت ها با مختصری پنبه آغشته به الکل

سپس، باید کار را برای از بین بردن ذرات قندی یا اسیدی تا حد امکان از  روی برد اصلی ادامه دهیم. در غیر این صورت ، در طول زمان ، این ذرات می توانند باعث فرسوده شدن سیم های داخلی شوند. آره ، این امر اصلا خوب نیست!

با استفاده از کمی الکل طبی و  یک گوش پاک کن ، شروع به پاک کردن هر قسمتی که اثراتی از مایع رویش به چشم می خورد و لکه دار است می کنیم – اما مهربان و با آرامی. اگر به پشت صفحه کلید خود دسترسی دارید ، آن منطقه را نیز پاک کنید. متاسفانه ، در مدل های جدید مک بوک  پرو، دسترسی به این بخش بسیار دشوار است. در مدل های گذشته، بیرون آوردن کامل صفحه کلید برای کاربردهای تمیز کردن بسیار آسان بود ،. متاسفانه ، دیگر چنین مزیتی وجود ندارد.

« مختصر الکل طبی کمک خواهد کرد که هر نوع اسید و یا قند باقی مانده روی برد منطقی را بزدایید.»

7- مدتی به حال خود رهایش کنید!

اضطراب چیزی خطرناک است. پس باید صبر  وحوصله  کنید و ببینید آیا بر اثر این حادثه لپ تاپ شما نابود شده یا نه، بر اساس اقدامات فوری لپ تاپ تان هنوز زنده است! برای این گام آن را برای حداقل ۷۲-۱۲۰ ساعت (۳-۵ روز)خاموش نگه دارید. این مدت اجازه خواهد داد که هر مایعی که باقی مانده خشک یا تبخیر شود. حواستان باشد، در حالی که رایانه را در همان حالت رها کردید تا خشک شود ، بهتر است باتری را در خارج کامپیوتر نگهداری کنید. این مورد برای احتیاط بیشتر است.

«کامپیوتر خود را برای ۳ تا ۵ روز خاموش نگه دارید. سعی نکنید در طی این مدت برای مدتی هر چند کوتاه آن را روشن کنید! »

 8- برای سلامتیش دعا کنید!

پس از گذشت  ۷۲ تا۱۲۰ ساعت از حادثه، باتری را در محلش نصب کنید، همه پیچ  ها را در پشت ببندید، دستانتان را رو به آسمان بالا برده و دعایی کنید و سپس کامپیوتر را راه اندازی کنید. به خصوص اگر شما از مک بوک های جدید استفاده می کنید (مدل ۲۰۰۹ به بعد) ،کارهای بالا همه کاری بوده که شما می توانید انجام دهید. ایشالا ، که مثل رایانه من، رایانه شما هم شروع به کار کند و  مانند مرده ای که زنده می شود همه را متعجب کند!

با این حال ، اگر باتری سوخته باشد، و یا دیسک سخت خراب شده باشد ، بهترین گزینه  برای شما این است که آن را جهت ترمیم به یک نمایندگی مجاز ببرید. البته ، این موضوع هم باز برمی گردد به میزان مهارت خود شما، که چه قدر در کار تعمیر قطعات زیر کیس یک لپ تاپ مهارت داشته باشید.

اقدامات پس از آب خوردگی مک بوک

اقداماتی که پس از آبخوردگی مک بوک نباید انجام دهید :

  1. زمانی که با مشکل آب خوردگی مک بوک مواجه شدید، سعی نکنید بلافاصله بعد از بروز این مشکل مک بوک خودتان را روشن کنید. یا جهت تعمیر مک بوک آب خورده خود خیلی سریع به مرکز تعمیرات این دستگاه مراجعه کنید یا اینکه لپ تاپ را به صورت سرازیر به صورتی که آب وارد کیبورد آن نشود، قرار داده و بعد از 48 ساعت آن را روشن کنید.
  2. سعی نکنید بعد از آب خوردگی مک بوک آن را تکان دهید تا آبی که بر روی آن ریخته است از این دستگاه خارج شود؛ چراکه امکان دارد با این کار شما آب خیلی سریع تر به اتصالات و مدارهای داخلی سیستم برسد و پیامدهای جبران ناپذیری برای شما داشته باشد.
  3. متاسفانه برخی از کاربران بلافاصله بعد از ریختن آب روی مک بوک از سشوار برای خشک کردن آن استفاده می کنند؛ درصورتی که این روش اصلا اصولی نیست و مشکل به وجود آمده را تشدید می کند.
  4. شاید تاکنون شنیده باشید که برخی از کاربران زمانی که گوشی آن ها دچار آب خوردگی می شود آن را داخل کیسه برنج می گذارند. اما شاید تعجب کنید که برخی از کاربران مک بوک نیز این کار را انجام می دهند و با خود فکر می کنند که برنج می تواند رطوبت دستگاه آن ها را بگیرد. درصورتی که این روش کاملا غیر اصولی است و موجب آسیب دیدگی بیشتر سیستم می شود.
نظرات
انصراف از نظر Close