social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

پارت نامبر آمریکا (LLA) تا چه حد در محصولات اپل مهم است؟

پارت نامبر آمریکا (LLA) تا چه حد در محصولات اپل مهم است؟

در این مقاله از سایت osx به بررسی این نکته می پردازیم که پارت نامبر آمریکا یا همان LLA آمریکا تا چه حد در محصولات اپل مهم است. اپل یک شرکت آمریکایی است. به همین دلیل طراحی و ساخت اولیه تمامی محصولات شرکت اپل در آمریکا و مشخصاً در ایالت کالیفرنیا انجام می‌شود . یکی از مواردی که در هنگام مبادله محصولات شرکت اپل برای فروشندگان و خریداران مهم است، مربوط به پارت نامبر آمریکا بودن این محصولات می‌شود. پارت آمریکا در محصولات اپل با عنوان LL/A در سمت راست عبارت پارت نامبر قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید.

پارت نامبر آمریکا (LLA) تا چه حد در محصولات اپل مهم است؟

پارت نامبر چیست؟

پارت نامبر (به انگلیسی Part number) برای مشتریان به خصوص ایرانی اپل، به یک مساله بدل شده است تا حدی که تقاضا برای برخی پارت نامبرها به خصوص پارت نامبر آمریکا باعث افزایش قیمت آن در بازار شده است.

پارت نامبر شناسه‌ای در پشت جعبه آیفون است که مشخص کننده کشور عرضه کننده آن دستگاه می‌باشد. برای مثال پارت نامبر LL/A مشخص کننده اینست که آیفون مورد نظر در کشور امریکا عرضه شده است یا پارت نامبر AE مربوط به کشور امارات متحده عربی می‌باشد.

تفاوت گوشی‌های متعلق به پارت نامبرهای مختلف در اندازه جعبه است که خود ناشی از تفاوت در اندازه و شکل شارژر آنهاست. برای کشورهای مختلف شارژرهایی سازگار با پریز برق رایج آنها عرضه می‌شود. تفاوت دیگر در دفترچه راهنما است که به زبان کشور هدف نوشته شده است. ولی یک فرق مهم در پارت نامبر کشور امارات وجود دارد و آن اینکه آی دیوایس‌های کشور امارات فاقد FaceTime هستند.

پارت نامبر روی چه قابلیت‌های تأثیر گذار است؟

پارت نامبر بر اساس نوع استفاده کاربران یک کشور از یک دستگاه تأثیر گذار خواهد بود. برخی از کشورها بر اساس قانون‌های مدون دولت‌هایشان دارای محدودیت‌هایی هستند و از طرف دیگر اپل موظف است تا ابزارها و لوزام جانبی نظیر آداپتورهای داخل جعبه را با سازگاری استاندارد پریزهای آن کشور تولید کند.

پارت نامبر آمریکا (LLA) تا چه حد در محصولات اپل مهم است؟

تفاوت‌ها قابلیت‌ها در پارت نامبرها شامل موارد زیر می‌شود:

1.محدودیت‌های قانونی: برای مثال، در ژاپن سایلنت کردن باعث خاموشی دکمه شاتر نمی‌شود یا در امارات امکان استفاده از تماس تصویری فیس تایم نیست

2.محدودیت‌های استانداردی: برای مثال اپل باید آداپتورهای هر پارت نامبر را بر اساس استاندارد پریز هر کشور تولید کند. (مثلاً پریز کشور آلمان با کشور ایران یکی است ) یا کیبورد پارت ژاپن در کامپیوترهای مک با چاپ حروف ژاپنی ارائه می‌شود.

3.مسائل تجاری: برای مثال کاربران چینی تمایل زیادی به استفاده از گوشی‌های دو سیم کارت دارند و اپل برای تشویق آنان به خرید محصولات خود، پارت Z/A آیفون XR و XS Max را با امکان اتصال دو سیم کارت فیزیکی تولید کرد.

4.قیمت گذاری: در ایران، محصولات اپل به صورت مستقیم وارد نمی‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود تا محصولات با پارت‌های مختلف از کشورهای دیگر وارد شوند. این مسئله ممکن است روی هزینه حمل دستگاه از کشور مبدا تا ایران به عنوان کشور مقصد تأثیر بگذارد. علاوه بر این، اپل نیز ممکن است قیمت برخی از محصولاتش را در برخی از کشورها با تخفیف آماده عرضه کند.

پارت نامبر آمریکا

محصولات اپل ساخت چه کشوری هستند؟

اپل یک شرکت آمریکایی است. به همین دلیل طراحی و ساخت اولیه تمامی محصولات شرکت اپل در آمریکا و مشخصاً در ایالت کالیفرنیا انجام می‌شود. اپل یک شرکت طراحی و مهندسی محصولات کامپیوتری است که وظیفه طراحی بدنه دستگاه‌ها، انتخاب قطعات به کار رفته در آن‌ها و توسعه زیر ساخت‌های نرم افزاری آن را بر عهده دارد.

از طرف دیگر، اپل به طور اختصاصی کارخانه‌ای مشخص برای تولید انبوه قطعات و اسمبل محصولات خود در جهان ندارد. به همین دلیل اپل همانند بسیاری از شرکت‌های دیگر که در زمینه تولید انبوه محصولات کامپیوتری فعالیت می‌کنند، سفارش تولید انبوه محصولات خود را به کارخانه‌های عضو زنجیره تأمین می‌دهند.

برای مثال پردازنده آیفون‌ها و آیپدها توسط کارخانه تایوانی TSMC تولید می‌شود یا نمایشگر اولد آیفون X و XSو XS Max توسط کارخانه کره‌ای سامسونگ و ال جی تولید می‌شود. از طرف دیگر نمایش ال سی دی آیفون XR در یک کارخانه ژاپنی تولید می‌شود. از همه مهم‌تر اینکه تمامی آیفون‌ها به غیر از آیفون SE و 6 Plus در کارخانه چینی تولید،

اسمبل و بسته بندی می‌شوند. فرایند اسمبل و تولید انبوه دو آیفون SE و 6 Plus نیز در یک کارخانه هندی انجام می‌شود. این مسئله باعث شده تا اپل در پشت تمامی آیفون‌ها عبارت Designed by Apple in California, Assembled in China را میزند.

علاوه بر این، برخی دیگر از محصولات شرکت اپل شامل تعدادی از کامپیوترهای مک، آیپدها و آیفون 8 و 8 پلاس در کارخانه پگاترون در تایوان تولید انبوه می‌شوند. تنها دستگاهی که تا به امروز به طور کامل از طرف شرکت اپل در داخل آمریکا تولید شده، مک پرو است که در سال 2013 آماده عرضه به بازار شد.

پارت نامبر در دستگاه‌های اصلی چه تأثیری دارد؟

مهم‌ترین تأثیر پارت نامبر در محصولات اصلی اپل نهفته شده است. مواردی نظیر نوع شارژر و خرید تبدیل برای آن‌ها، چاپ حروف غیر انگلیسی روی کیبورد کامپیوترهای مک و جدیداً امکان استفاده از دو سیم کارت فیزیکی هم‌زمان در پارت چینی آیفون XS Max و XR مهم‌ترین تأثیرات پارت نامبر روی محصولات اصلی هستند. علاوه بر این، اپل واچ سری 4 با پارت LL/A قابلیت الکتروکاردیوگرام را دارد که ممکن است فعلاً در پارت‌های دیگر ارائه نشود.

با این حال باید به یاد داشت که کیفیت ساخت همه محصولات با پارت نامبر کشورهای مختلف یکی است. همه آن‌ها توسط شرکت اپل در کالیفرنیا طراحی شده و در کارخانه‌های چینی، تایوانی، هندی و برخی از قطعات آن در کره و ژاپن تولید می‌شوند.

ليست پارت نامبر كشورهای مختلف :

LL: USA | AE: United Arab Emirates | AB: United Arab Emirates | LZ: Chile, Paraguay, Uruguay | MG: Hungary | NF: Belgium, France, Luxembourg | PL: Poland | PO: Portugal | PP: Philippines | RO: Romania | RS: Russia | T: Italy | TA: Taiwan | TH: Thailand | TU: Turkey | X: Australia, New Zealand | Y: Spain | ZA: Singapore | ZP: Hong Kong, Macau | B: Ireland, UK, also used for some  | C: Canada | CZ: Czech | Republic | DN: Austria, Germany, Netherlands | E: Mexico | EE: Estonia | FB: France, Luxembourg | FD: Austria, Liechtenstein, Switzerland | GR: Greece | HN: India | IP: Italy | J: Japan | KN: Norway | KS: Finland, Sweden | LE: Argentina | LA: Colombia, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Peru | B/A: Kingdom | MY/A: Malaysia | P/A: Italy

همچنین برای تشخیص پارت نامبر دستگاهتون دو راه وجود داره؛ یا به پشت جعبه گوشی مراجعه کنید، یا این که مسیر زیر رو دنبال کنید:

Settings —> General —> About

سپس در قسمت Model کدی رو مشاهده می کنید (مثلا MGAK2LL/A) که دو حرف آخر مدل (LL) ذکر کننده بازار هدف iDevice شماست و همون طور که گفتیم این یعنی دفترچه راهنما و شارژر موجود در جعبه محصول، برای کشور مقصد تهیه شده و تمامی گوشی های اپل دارای کیفیت یکسانی هستند.

پارت نامبر آمریکا (LLA) تا چه حد در محصولات اپل مهم است؟

تاریخچه پارت نامبر و روش غیرمنصفانه سودجویان :

بسیاری از سودجویان در بازار ایران و برخی کشورهای دیگر معمولاً سعی می‌کنند تا از دیدگاه‌های قدیمی افراد مبنی بر تولید دستگاه‌های به اصطلاح «بازار مشترک» یا موارد دیگر محصولات خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند.

تا پیش از دهه 1990 میلادی و مشخصاً زمانی که مبارزه تجاری بین آمریکا و کشورهای بلوک شرق وجود داشت، بسیاری از شرکت‌های تولید کننده محصولات الکترونیکی، محصولات خود را در دو یا سه درجه مختلف برای کشورهای مختلف تولید می‌کردند، این محصولات حتی در برخی اوقات با برندهای متفاوتی وارد بازار می‌شدند که از لحاظ کیفیت و کارکرد بسیار متفاوت بودند که البته قیمت آن‌ها نیز متفاوت بود.

اما از سال‌های پایانی دهه 1990 میلادی تا به امروز این دیدگاه دیگر وجود ندارد و تمامی محصولات با یک کیفیت تولید می‌شوند! محصولات اپل نیز از این مسئله مستثنا نیستند. این در حالی است که بسیاری از سود جویان با ادعای اینکه پارت نامبر مربوط به یک دستگاه به کشور آمریکا یا اروپایی مربوط می‌شود و دارای کیفیت بهتری هست، سعی در فروش محصول خود با قیمتی غیرمنطقی می‌کنند.

به طور کل، اینکه اپل برای فروش محصولات خود در کشورهای مختلف کیفیت‌های متفاوتی را در نظر بگیرد غیرمنطقی است و این کمپانی از لحاظ تجاری نیز دست به انجام چنین کاری نمی‌زند؛ چرا که در غیر این صورت کاربران کشوری مثل چین دیگر تمایلی به خرید محصولات اپل با پارت Z/A پیدا نمی‌کردند.

پارت نامبر در دستگاه‌های اصلی چه تأثیری دارد؟

مهم‌ترین تأثیر پارت نامبر در محصولات اصلی اپل نهفته شده است. مواردی نظیر نوع شارژر و خرید تبدیل برای آن‌ها، چاپ حروف غیر انگلیسی روی کیبورد کامپیوترهای مک و جدیداً امکان استفاده از دو سیم کارت فیزیکی هم‌زمان در پارت چینی آیفون XS Max و XR مهم‌ترین تأثیرات پارت نامبر روی محصولات اصلی هستند.

علاوه بر این، اپل واچ سری 4 با پارت LL/A قابلیت الکتروکاردیوگرام را دارد که ممکن است فعلاً در پارت‌های دیگر ارائه نشود. با این حال باید به یاد داشت که کیفیت ساخت همه محصولات با پارت نامبر کشورهای مختلف یکی است. همه آن‌ها توسط شرکت اپل در کالیفرنیا طراحی شده و در کارخانه‌های چینی، تایوانی، هندی و برخی از قطعات آن در کره و ژاپن تولید می‌شوند.

آیا پارت نامبر ارزش هزینه کردن دارد

آیا پارت نامبر ارزش هزینه کردن را دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که در برخی از اوقات پارت نامبر برخی از کشورها ممکن است روی کارکرد دستگاه تأثیر گذار باشد و همین مسئله قیمت آن را افزایش یا کاهش دهد.

برای مثال پارت اروپایی کامپیوترهای مک با حروف غیر انگلیسی و مثلاً فرانسوی چاپ شده که برای کاربران ایرانی که با دو زبان فارسی و انگلیسی به طور معمول کار می‌کنند، ناخوشایند است. اما همچنان باید در نظر داشت که کیفیت ساخت این محصولات با پارت‌های دیگر برابر است و به هیچ وجه متفاوت نیستند.

پارت نامبر آن‌چنان که در بازار ایران به آن آب و تاب می‌دهند، در نوع کاربری از دستگاه موثرنیست. البته این مسئله به طور مشخص به محدودیت‌های اعمالی در ایران و عدم عرضه محصولات اپل به صورت اختصاصی و مستقیم در بازار کشور مربوط می‌شود که جای فعالیت را برای برخی از سودجویان باز کرده است.

در حقیقت انتخاب یک پارت نامبر مشخص به طور کامل بر عهده شما است. اما باید به یاد داشته باشید که پارت نامبر دستگاه شما هیچ برتری یا ضعفی نسبت به دستگاه دیگری که دارای پارت نامبر دیگر است ندارد. تاکیید خریداران ایرانی برای خرید یک پارت نامبر مشخص نظیر LL/A آمریکایی بیشتر جنبه روانی و ذهنی دارد. با این حال در برخی از اوقات (نظیر پشتیبانی از دو سیم کارت در پارت چینی آیفون های 2018) باعث میشود تا کاربری دستگاه ها به طور قابل توجهی تغییر کند.

نظرات
انصراف از نظر Close