social-phone
social-whatsApp
social-telegram
social-instagram
جستجو
فارسی
Back to all

تعمیر شارژر مک بوک

تعمیر شارژر مک بوک

در این مقاله برای شما عزیزان همه چیز درباره تعمیر شارژر مک بوک را آماده کرده ایم. شارژر وظیفه انتقال انرژی الکتریکی به مادربرد و باتری مک بوک را دارد که اگر این روند دچار اختلالی بشود, شارژر مک بوک شما آسیب دیده و نیاز به تعمیر دارد. برای تعمیر کردن شارژر های مک بوک شما به اطلاعاتی مفید و کارامد در این زمینه احتیاج دارید. با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم عمری تازه به شارژر های مک بوک خود ببخشید.

وجود مشکلات مهمی مانند غبار گرفتن پورت شارژ, پارگی و شکننده شدن کابل مک بوک, کم شدن عمر باتری و ... باعث خراب شدن شارژر مک بوک می شود. نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که کار با منبع تغذیه می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین زمانی که اطراف‌تان را با کابل و ابزار دیگر شلوغ کردید، مطمئن شوید که هیچ اتصالی به پریز برق وجود ندارد. خیلی اوقات پیش آمده که برای تعمیر شارژر لپ تاپ، در اثر شوک الکتریکی صدمه زیادی به سیستم وارد شده است.

شارژر لپ تاپ اپل یکی از قطعات سخت افزاری این دستگاه است. همه ما به خوبی می دانیم که محصولات اپل ساختاری بسیار متفاوت و منحصر نسبت به باقی محصولات این حوزه دارند. اگر بخواهیم بیشتر توضیح بدهیم باید بگوییم که در همه لپ تاپ ها در سایر برند ها، جک برق و شارژر باتری این دستگاه ها از ساختار مشابه ای پیروی می کنند؛ یک فیش برق که داخل جک برق موجود در لپ تاپ قرار می گیرد؛ اما شارژر لپ تاپ اپل اینگونه نیست. مک بوک ها به یک سیستم شارژ با اتصال مغناطیسی مجهز هستند. نام دیگر شارژر لپ تاپ اپل، مگ سیف یا همان MagSafe است که با استفاده از آهنربا اتصالی سریع و امن برای ارتباط مک با AC Power  ایجاد می کند.

آداپتور و شارژ چگونه عمل می کنند؟

آداپتور بعنوان تامین کننده جریان ولتاژ و آمپر مورد نیاز لپ تاپ ، لازم است تا بخوبی کار کند. ابتدا جریان برق شهر که معمولا حدود 220 ولت AC است از طریق کابل و سوکت برق  وارد آداپتور می شود این جریان پس از تنظیم شدن شدت و ولتاژ ازبه وسیله مدار، طریق کانکتور قابل دسترسی می باشد. برای میزان خروجی برق  نسبت به مصرف و نیاز لپ تاپ، مقداری در نظر گرفته شده است.

این مقدار در لپ تاپ های مختلف تفاوت دارد جریان خروجی نباید پایین تر یا بالاتراز میزان مشخص شده باشد وگرنه به دستگاه آسیب وارد می کند. البته خراب شدن آداپتور شارژر دلایل مختلفی دارد که ممکن است به سادگی رفع گردد و یا اینکه نیاز باشد آداپتور را بکلی تعویض نمایید. تست و تعمیر آداپتور شارژر لپ تاپ مراحل مختلفی دارد که در ادامه مرور خواهیم کرد.

تعمیر شارژر مک بوک

ابتدا به بررسی ایرادات رایج شارژر مک بوک می پردازیم :

اگر شارژر شما یکی از مشکلات زیر را سپری کرده است قابلیت تعمیر دارد و شما می توانید به راحتی با خواندن این مقاله ؛ شارژر خود را تعمیر و از آن استفاده کنید.

  • سوکت شارژر مک بوک خراب شده و دیگه نمی‌تونه باتری مک بوکم رو شارژ کنم.
  • کابل شارژر مک بوک رو در طول روز بخاطر جابجایی مک بوک مرتب باز و بسته می‌کنم به نظرم دیگه قطع شده.
  • سه راهی که شارژر مک بوکم رو بهش می‌زنم کیفیت نداره و باعث خرابی شارژرم شد.
  • شارژر مک بوکم خیلی داغ می‌کنه و به نظر اتصالی داره (علت داغ شدن مک بوک چیست ؟)
  • من از محافظ برق استفاده نمی‌کنم و قطع و وصل شدن برق باعث خرابی شارژر مک بوکم شده.
  • شارژرم یهویی برق رو قطع می کنه و مک بوکم رو خاموش می‌کنه.
  • لیوان چایی روی شارژر مک بوک ریخت و بعد از اون دیگه کار نمی‌کنه.

در روند عیب یابی شارژر چه مراحلی در پیش رو داریم!؟

قبل از هر اقدامی از قطعیت مشکل و خرابی در آداپتور اطمینان حاصل کنید .
اولین قدم برای بررسی مشکلات آداپتور شارژر لپ تاپ تست کابل برق آن است .
در مرحله دوم می بایست کابل خروجی آداپتور را چک کنیم .
در پی مشکلات آداپتور ممکن است کانکتورآن قطع شده باشد .

چرا تعمیر شارژر لپ تاپ اپل مهم است؟

تعمیر شارژ لپ تاپ اپل مهم است، زیرا این قطعه در تامین امنیت و سلامت لپ تاپ تاثیر مستقیم دارد. اگر کاربر لپ تاپ های اپل باشید می دانید که شارژر لپ تاپ اپل به طور مغناطیسی به جک برق می چسبد و در عین حالی که به دستگاه برق می رساند و آن را شارژ می کند، به راحتی و بدون هیچ عملیات تهاجمی از دستگاه جدا می شود؛ به طوری که اگر به ناگاه به کانکتور و سیم برخورد کنید، شارژر به راحتی از مک بوک جدا می شود و هیچ آسیبی به دستگاه نمی رسد. این ویژگی های منحصر به فرد به سادگی اهمیت تعمیر شارژر لپ تاپ اپل را مشخص می کند.

تعمیر شارژر مک بوک

مرحله اول : حل مشکلات تامین نیرو شارژر مک بوک :

مرحله اول در تعمیر شارژر های مک بوک, عیب یابی صحیح آن هاست . در این قسمت به حل مشکلات ناشی از تامین نیرو شارژر می پردازیم. با ما همراه باشید.

گاهی مشکلاتی که شارژر های ما دارند با عیب یابی حل می شوند و اگر حل نشد شما می بایست اقدام به عوض کردن شارژر مک بوک خود کنید.

فرض می‌کنیم پریز برقی که شما استفاده می‌کنید، سالم است (با امتحان آن با دستگاه‌های دیگر، ولتمر یا فازمتر از سلامت آن مطمئن شوید). آنگاه طی مراحل زیر می‌توانید اقدام به شناسایی مشکل نمایید.

1- آیا از آداپتور مطمئن و درست استفاده می کنید؟

اگر در حال کار با آداپتور اولیه هنگام خرید کامپیوتر هستید، انتخاب درستی است. اما بررسی مجدد این موضوع خالی از لطف نیست. شما می‌توانید از شارژر مک بوک دیگر با ولتاژ بیشتر از آنچه که کامپیوترتان نیاز دارد، استفاده کنید. اما اگر از آداپتوری با ولتاژ پایین تر استفاده کنید، مک بوک شارژ نخواهد شد. توان ذکر شده در آداپتور خود را بررسی کنید (همانطور که در تصویر بالا می‌بینید) و با توجه به مدل مک بوک خود و مراجعه به صفحه پشتیبانی اپل، نوع آداپتور تغذیه را (۲۹W، ۴۵W، ۶۰W، ۸۵W) تعیین کنید.

اگر در حال کار با آداپتور اولیه هنگام خرید کامپیوتر هستید، انتخاب درستی است. اما بررسی مجدد این موضوع خالی از لطف نیست. شما می‌توانید از شارژر مک بوک دیگر با ولتاژ بیشتر از آنچه که کامپیوترتان نیاز دارد، استفاده کنید. اما اگر از آداپتوری با ولتاژ پایینتر استفاده کنید، مکبوک شارژ نخواهد شد. توان ذکر شده در آداپتور خود را بررسی کنید (همانطور که در تصویر بالا می‌بینید) و با توجه به مدل مک بوک خود و مراجعه به صفحه پشتیبانی اپل، نوع آداپتور تغذیه را (۲۹W، ۴۵W، ۶۱W، ۸۵W) تعیین کنید.

اگر در خانه شما مک بوکهای متعددی وجود دارد، یا در گذشته سیستم خود را ارتقا داده‌اید، خواهید دید که مشکل استفاده اشتباه از آداپتور مناسب به راحتی رخ می‌دهد.

آموزش بک آپ گرفتن از مک بوک

تعمیر شارژر مک بوک

2- از سلامت کابل آدابتور اطمینان حاصل کنید :

پس از استفاده طولانی مدت، به خصوص اگر شما اغلب سیم را دور هم می‌پیچید، کابلهای آداپتور مکبوک میتواند تغییر شکل داده و ریش ریش شوند.

اگر غلاف کابل از بدنه آداپتور و قسمت اتصال بیرون آمده باشد، ممکن است با مشکل روبرو شوید. در میان خبرگان الکترونیک این رخداد به «strain relief» یا «از جا درآمدگی» مشهور است که می‌تواند باعث رفتار عجیب LED موجود در سر اتصال آداپتورشود. کابل را جلو و عقب کنید و ببینید که کابل از سر شارژر یا خود آداپتور بیرون آمده و جدا می‌شود یا خیر.

اگر این اتفاق بیافتد اپل می‌گوید باید آداپتور خود را تعویض کنید. اما در صورتی که یک لایه نازک چسب ویژه Sugru دور کابل در سر شارژر استفاده کنید، می‌تواند شما را چند ماه از صرف پول چند صد هزارتومانی برای آداپتور جایگزین معاف کند. اگرچه این راهکار ایمن‌تر از خرید آداپتور جدید نیست.

در موادری که کابل کاملاً فرسوده است، در اسرع وقت به فکر جایگزین باشید.

موارد موثر در بررسی سلامت آداپتور :

برای بررسی سلامت آداپتور چند مورد مختلف را باید بررسی کرد که عبارتند از:
تست ولتاژ (با کمک مولتی متر)
تست قطعی (با کمک مولتی متر)
تست جریان(با کمک اسیلوسکوپ)

3- ریست کردن آداپتور :

گاهی اوقات محافظ اضافه ولتاژ تعبیه شده در آداپتور به دلیل نویز الکتریکی در شبکه برق تحریک می‌شود (اگر مفهوم این عبارت را نمیدانید نگران نباشید، چیز خیلی مهمی نیست). با جدا کردن آداپتور از پریز، اجازه دهید به مدت ۶۰ ثانیه قبل از اتصال دوباره، محافظ ریست (بازنشانی) شود، به احتمال زیاد مشکل رفع خواهد شد.
 
ممکن است این مسئله زمانی حادث شود که از مدار برق متصل به یخچال یا لوازم خانگی بزرگ دیگر استفاده می‌کنید. اگر مشکل شما با تغییر پریزها و استفاده از پریزهای مطمئن حل نشد، راهکارهای بعدی را امتحان کنید.

4- آیا آدابتور بیش از اندازه گرم نشده است؟

اگر آداپتور در مکانی با تهویه مناسب قرار ندارد (و یا اگر قدیمی است)، ممکن است گرمای زیادی تولید کرده و برای جلوگیری از آسیب و صدمه، خودکار خاموش شود. با احتیاط آداپتور را لمس کنید. اگر احساس کردید که داغ شده، به احتمال زیاد خاموش خواهد شد.
 
 با قرار دادن آن در موقعیتی با تهویه مناسب، اجازه دهید قبل از استفاده دوباره، به خوبی خنک شود.
 
هشدار: گاهی اوقات آداپتورها پس از استفاده طولانی مدت، بسیار گرم می‌شوند. پس در انجام این عمل مراقب دست تان باشید.

تعمیر شارژر مک بوک

5- اتصالات (کانکتور) آداپتور و مک بوک را بررسی کنید :

اگر شما از اتصال مگ سیف MagSafe (یا هر اتصال دیگری) استفاده می‌کنید، ممکن است در اطراف پورت اتصال گرد و غبار جمع شده و اثربخشی آن را کاهش دهد. به درون اتصال آداپتور و مکبوک خود نگاهی بیاندازید تا ببینید که چیزی به آن چسبیده یا خیر.

اگر گرد و غبار یا هر چیز دیگری درون پورت اتصال وجود داشته باشد، شما می‌توانید با استفاده از پارچه پنبه‌ای یا مسواکی نرم آن را تمیز کنید. فقط مطمئن شوید که هیچ گونه الیافی از پارچه درون اتصال گیر نکند.

در حالی که دارید به اتصالات نگاه می‌کنید، بررسی کنید که آیا پین در موقعیت خاص خود گیر نکرده باشد. اگر پینی کوتاهتر از بقیه به نظر می‌رسد، به آرامی با نوک ناخن خود به آن فشار وارد کنید و سعی کنید با این کار آزاد شود (هنگام انجام این کار مطمئن شوید که آداپتور از برق قطع شده باشد). گیر کردن پین می‌تواند باعث برخی رفتارهای عجیب و غریب شود. ممکن است مکبوک شما بگوید در حال شارژ است، در صورتی که واقعاً چنین نباشد.
 
همچنین ممکن است سر کانکتور شل شده باشد. و در این حالت پورت مگ سیف به خوبی در مک بوک جای نمی‌گیرد. آن را دوباره با فشار در جایگاهش قرار دهید، و پس از آن شارژر شروع به کار میکند.

6- اتصال AC را در آداپتور بررسی کنید :

گاهی اوقات اتصال AC کله ‌اردکی آداپتور(محل اتصال آداپتور به پریز برق) نیز میتواند مشکل‌ساز شود. اگر تیغه‌های آن خم شده و یا شل شده باشند، یا علائم سیاه حاصل از جرقه برق روی آنها باشد، ممکن است انتقال برق به درستی صورت نگیرد. بهترین راه‌کار برای حل این مشکل، تعویض قطعه مربوط به اتصال AC (برق شهری) آداپتور است.
 
اکثر مک بوکها همراه خود کابلی ویژه افزایش طول و تبدیل به پریز سه شاخه دارند. شما می‌توانید برای وارسی مشکل اتصال AC، این بخش را بردارید، و با اتصال سیم توسعه آن را مستقیماً به پریز برق بزنید. اگر مک‌بوک شما شروع به شارژ عادی کرد، مشکل از اتصال AC است، و می‌توانید آن را جایگزین کنید.

7- کنترلر سیستم مدیریت (SMC) را ریست کنید :

کنترلر سیستم مدیریت در واقع کنترل بسیاری از قسمتهای مهم مک بوک شما، از جمله منبع تغذیه را برعهده دارد. گاهی اوقات، SMC از حالت عادی کارکرد خود خارج می‌شود و لازم است آن را ریست (تنظیم مجدد) کنید. با استفاده از این راهنمای آموزشی برای ریست SMC و اندکی سعی می‌توانید این کار را انجام دهید. (هم چنین این راهنما چگونگی ریست کردن PRAM، را نیز آموزش می‌دهد که دانستن آن نیز خالی از لطف نیست).

8- سیستم عامل Mac OS X را به روزرسانی کنید :

به گفته اپل، برخی از آپدیتهای سیستم عامل، ارتباط مکبوک را با شارژر بهبود می‌بخشند. و ممکن است به حل برخی از مشکلات شارژ لپ‌تاپ شما منجر شوند. اگر راهکارها و ایده‌های دیگر را اجرا کرده‌اید، این گزینه را نیز امتحان کنید. به خصوص اگر مدت زیادی سیستم OS X شما به روز نشده باشد. آپدیت کردن مک بوک از مهمترین موارد است.

تعمیر شارژر مک بوک

قبل از تعمیر شارژر لپ تاپ اپل چه کنیم؟

  • به خوبی بررسی کنید

چک کنید که شارژر به درستی در پورت مربوطه قرار گرفته باشد؛ آن را در پورت های دیگر شارژر تست کنید و ببینید آیا شارژر عمل می کند یا خیر. علائمی نظیر پارگی یا زدگی بر روی سیم شارژر نباید وجود داشته باشد. اینگونه آسیب ها مشکلات جدی به دنبال خواهند داشت.

  • پورت MagSafe را چک کنید

MagSafe متشکل از دو واژه Magnetic و  Safe است و تعمیر آن برای حفظ سلامت لپ تاپ اپل بسیار اهمیت دارد. در این مرحله برای تعمیر شارژر لپ تاپ اپل نبود هرگونه آشغال های انباشته شده و گرد و غبار را در پورت مگا سیف چک کنید. فراموش نکنید که کثیفی های داخل پورت اجازه شارژ شدن دستگاه توسط شارژر را نمی دهند، زیرا شارژر مک بوک نمی تواند چفت سیستم شود.

  • SMC را ریست کنید

اگر تا این مرحله موفق به تعمیر شارژر لپ تاپ اپل نشدید، تنها راه ریست کردن SMC است. SMC مخفف System Management controller  است. SMC یک سیستم کنترل کننده انواع سخت افزار در سیستم مک است. SMC قلب لپ تاپ اپل است. با ریست کردن این سخت افزار بعضی از مشکلات سیستمی حل می شود و امکان تعمیر شارژر لپ تاپ اپل نیز به کمک آن وجود دارد.

در صورتی که همه این راه ها و دستورالعمل ها را رعایت کردید و همچنان موفق به تعمیر شارژر دستگاه خود نشدید، از یک مرکز معتبر و مجاز یک نمونه اصل را تهیه کنید.

تعمیر بلوتوث مک بوک

مرحله دوم : تعویض آداپتور تغذیه مک بوک :

مانند بسیاری از لوازم الکترونیکی، آداپتور تغذیه مک بوک شما نیز طول عمر محدودی دارد. و در نهایت از رده خارج می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، و در چنین موقعیتی قرار گرفتید، سه گزینه پیش روی شماست:
 
اولین و قطعا ارجح‌ترین گزینه، تعویض آداپتور با استفاده از خدمات Apple Care است (البته هنوز در ایران امکان استفاده از چنین گزینه‌ای را ندارید!).

اگر شما تحت پوشش Apple Care نیستید، باید اقدام به خرید آداپتور جدید کنید. و اگر امکان خرید آن از فروشگاه‌های اپل را داشته باشید، با ۸۰ دلار می‌توانید آداپتور خود را جایگزین نمائید (هزینه جایگزینی آداپتورهای USB-C جدید نیز ۵۰ دلار است). تصمیم برای خرید آداپتور تغذیه جدید، یک تغییر بزرگ و هزینه بر خواهد بود. زیرا در کشوری مانند ایران که امکان خرید و جایگزینی در فروشگاه های اپل وجود ندارد، خرید یک آداپتور اصلی بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه روی دست تان خواهد گذاشت.
 
این موارد ما را به گزینه سوم رهنمون نیز می کند که آداپتورهای غیر رسمی تولید شده برای مک‌بوک است.  زیرا مدلهای چینی با قیمت بسیار کمتری عرضه می‌شوند. هرچند ممکن است بسیاری از آنها بگویند آداپتور «رسمی اپل» است و آن را با قیمت بالایی عرضه کنند. همه چیز به این بستگی دارد که شما  به فروشنده اعتماد کنید یا نه.

تعمیر شارژر مک بوک

حل معمای مشکل تغذیه :

چیزهای کوچک بسیاری ممکن است منجر به نقص در تامین نیروی مک ‌بوک شما گردند، و پیروی از دستورالعمل‌های ذکر شده در این مطلب فوت و فن، می‌تواند شما را در شناسایی علل آن چه که روی داده، یاری نماید.

اهمیت شارژر لپ تاپ اپل یا MagSafe در چیست؟

اهمیت MagSafe در امن و امان بودن آن است. این کلمه متشکل از دو واژه Magnetic و Safe است؛ اولی به معنای مغناطیسی و دومی به معنای امن و ایمن. دلیل این نامگذاری این است که شارژر لپ تاپ اپل به طور مغناطیسی به جک برق می چسبد و در عین حالی که به دستگاه برق می رساند و آن را شارژ می کند، به راحتی و بدون هیچ عملیات تهاجمی از دستگاه جدا می شود. به طوری که اگر به ناگاه به کانکتور و سیم برخورد کنید، شارژر به راحتی از مک بوک جدا می شود و هیچ آسیبی به دستگاه نمی رسد.

اگر هیچ کدام از راه حل های تعمیر شارژر مک بوک به کارتان نیامد، در صورت دسترسی به فروشگاه‌های اپل با یکی از متخصصان Genius Bar اپل صحبت کنید (که مشخصا در ایران باید سراغ فروشندگان و تعمیرکاران قدیمی و معتبر محصولات اپل بگردید) موفق باشید.

تعمیر مک بوک آب خورده

تعمیر شارژر مک بوک

شارژ و نگهداری از باتری لپ تاپ

در صورت خراب شدن باطری لپ تاپ (سقوط یا ضربه)، تهیه یدکی اصل و استاندارد آن مشکل بوده و ضمناً قیمت بالایی دارد. لذا در مراقبت از آن باید بسیار کوشا باشید.

توصیه می شود پس از خرید لپ تاپ، قبل از هر چیز دستگاه را به صورت خاموش، بیش از 10ساعت به برق متصل کنید تا باطری آن کاملاً شارژ شود. نگران نباشید، زیرا در صورت شارژ کامل به طور اتوماتیک، عمل شارژ متوقف خواهد شد. اما رعایت این موضوع در افزایش طول عمر باطری لپ تاپ، موثر است.

پس از شارژ اولیه، می توانید هر زمان که خواستید دستگاه را به برق متصل کنید تا عمل شارژ انجام شود. توجه داشته باشید که هرگز نگذارید که میزان شارژ باطری به زیر 10% برسد و قبل از رسیدن به این مرحله، حتماً آن را به برق متصل نمایید تا شارژ شود. بدینوسیله فشار کمتری در حین عملیات شارژ، به باطری وارد می شود.

اگر مدت زمان زیادی قرار است که لپ تاپ، در جایی ثابت بماند و دائم به برق متصل باشد، توصیه می شود که باطری آن در حالتی که به میزان حداقل 1/3(یک سوم) شارژ داشته باشد، از دستگاه خارج شود و در محل خشک و در دمای 0 تا 30+ درجه سانتی گراد، خارج از لپ تاپ، نگهداری شود.

برای اتصال شارژ به لپ تاپ، بهتر است ابتدا DC Jack را به لپ تاپ، سپس کابل برق را به شارژر و در انتها دو شاخه کابل را به پریز برق متصل نمایید.

همچنین توصیه می شود در Windows، آیتم Energy Saving را فعال نمایید، تا طول عمر باطری اضافه شود.

نظرات
انصراف از نظر Close
سلام . چطور میتونم شارژر مک بوکم را تحویل بدم به سایت osx ؟ تعمیر میکنید شما؟
پاسخ به سوال :

سلام . چطور میتونم شارژر مک بوکم را تحویل بدم به سایت osx ؟ تعمیر میکنید شما؟

جواب :

از قسمت تماس با ما ارتباط برقرار کنید.
خیلی عالی بود. شارژر مک بوک من تعمیر شد به کمک شما